Aangeboden door: hvmedia.nl

Lokaal goed gevonden worden: hoe werkt dat?

Foto: shutterstock

Voor een ondernemer loont het steeds meer om te investeren in hun lokale vindbaarheid op het internet. Consumenten doen een groot deel van hun aankopen online. Daarbij gebruikt men het internet om verschillende aanbieders van diensten, zoals boekhouden, leidingen leggen of bijvoorbeeld sloten vervangen, online te vergelijken. Met name voor dergelijke specialist als de loodgieter, slotenmaker en boekhouder, is het interessant om te kijken hoe posities op lokaal relevante zoekwoorden verbeterd kunnen worden.

Aan een potentiële klant van honderd of tweehonderd kilometer verderop zullen deze ondernemers weinig hebben. HV Media online marketing helpt bedrijven hierbij. Vaak hebben zij zelf de tijd niet om zich te verdiepen in de verschillende factoren van zoekmachine optimalisatie, SEO.

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit drie elementen

Zoekmachine optimalisatie bestaat uit verschillende componenten; gedeeltelijk op de website van een ondernemer en gedeeltelijk daarbuiten. Allereerst is het zaak om uit te zoeken op welke lokaal relevante zoekwoorden de positie van een website in de zoekresultaten verbeterd kan worden. Belangrijk hierbij is het om te kijken naar het zoekvolume op een bepaald zoekwoord. Daarnaast speelt ook de moeilijkheidsgraad van het ranken op zo’n zoekwoord mee. Deze zoekwoorden achterhaal je met een SEO-tool. De meeste SEO specialisten hebben hier de beschikking over, zodat je er zelf niet in hoeft te investeren als ondernemer.

Verbeter de content op de website van een ondernemer

Een volgende stap is het verbeteren van de relevantie van content op een website. Zorg dat de content qua inhoud en gebruikte zoekwoorden aansluit op de uitkomsten van het zoekwoordenonderzoek. Zoekwoorden die op dit moment nog niet gebruikt worden in artikelen kunnen worden verwerkt in nieuwe artikelen. Het is sterk aan te raden om bijvoorbeeld teksten per relevante plaats te schrijven. Denk aan een combinatie van een dienst met een specifieke plaats. Het helpt je lokaal goed gevonden te worden als ondernemer. Voeg wekelijks of eens per twee weken nieuwe content toe, doorlopend. Sommige ondernemers besluiten zelf content te schrijven voor een website. Anderen schakelen hier een tekstschrijver voor in.

Linkprofiel opbouwen voor een website

Na het verbeteren van de content op een website, is het zaak om aan het uitbouwen van een linkprofiel te werken. De autoriteit van een website bepaalt gedeeltelijk de positie ervan in de zoekresultaten. Des te meer externe domeinnamen verwijzen naar een eigen website, des te waardevoller wordt deze website geschat door de zoekmachine; het helpt de autoriteit hiervan te verbeteren. Niet iedere verwijzing levert wat op, ze kunnen zelfs schadelijk zijn. Het gaat om verwijzingen vanaf domeinnamen met nauwelijks autoriteit of helemaal geen relevantie voor de eigen website. Een SEO specialist helpt te voorkomen dat dergelijke verwijzingen de lokale vindbaarheid van een eigen website schaden.

Nieuws

menu