Jesse Keizer is met Wovar grenzen overgegaan en had het drukker dan ooit in 2020.

Jonge ondernemer Jesse Keizer uit Koekange heeft webshop in schroeven en verhuist naar veel groter bedrijfspand

Jesse Keizer is met Wovar grenzen overgegaan en had het drukker dan ooit in 2020. Eigen foto

Koekange - Het is nog maar een jaar geleden dat Jesse Keizer uit Koekange aan de Emdenweg in Groningen een nieuw bedrijfspand opende van 1100 vierkante meter. Er zit nu alweer een verviervoudiging aan te komen.

Wovar, zijn webshop met schroeven en toebehoren groeide als kool, maar in het coronajaar 2020 verviervoudigde de omzet en was het nieuwe pand ook alweer te klein. Er werden letterlijk en figuurlijk grenzen overschreden.

„Het afgelopen jaar was af en toe een grote chaos, echt niet normaal hoe druk het was. Vooral vanaf april was het een heftige periode”, blikt de 26-jarige Keizer terug. Het leidde tot records, zelfs in de periode (december) dat er normaal gesproken niets te doen is. „Mensen zitten twee weken thuis en willen wel graag bezig, alleen zijn de bouwmarkten dicht, dus wordt alles online besteld.”

Een nieuw pand dus, met meer dan 4000 vierkante meter beschikbare ruimte, dat bovendien vlakbij het huidige bedrijfsgebouw staat. „We gaan dus weer verhuizen, op 19 januari, maar we houden het andere pand ook aan. Ons nieuwe pand staat al helemaal vol met pallets, we willen het graag goed inrichten. In het huidige pand kunnen we 500 pallets opslaan als voorraad. In het nieuwe pand gaan we bestellingen verwerken en mooie stellingen bouwen.”

Meewarig aangekeken

Het verhaal van Jesse Keizer is dat van de jonge ondernemer die kansen ziet, waar anderen hele grote vraagtekens bij zetten. De Koekanger maakte het allemaal mee, zo werd hij op de Hanzehogeschool in Groningen meewarig aangekeken door zijn docenten toen hij aankondigde een minor te doen naar een webshop in schroeven. „Tijdens mijn afstudeeropdracht ontdekte ik dat bouwmarkten de hoofdprijs vragen voor schroeven en ijzerwaren. Ook bleek uit mijn onderzoek dat de kwaliteit van bouwmarktschroeven vaak ondermaats is. Dit bracht mij op het idee van Wovar.”

Zoekfunctie

Grenzen worden verlegd, zo is Duitsland aan de markt toegevoegd, naast Nederland en België. Frankrijk zou maar zo het volgende land kunnen zijn, vertalers zijn al aan de slag. Waar hij begon met een handjevol schroeven in verschillende maten, bleek de vraag naar gerelateerde producten groot te zijn. „Dat maakte ik op uit de zoekfunctie op de website. Het zijn nu vooral veel tuin-gerelateerde producten, maar ook deze winter wordt veel binnen geklust. Wovar is een bouwshop 2.0”, lacht Keizer.

En er kwamen steeds meer bestellingen vanuit Duitsland, wat de stap om daar verdere stappen te zetten vergemakkelijkte. „We bieden nu 60 procent van het Nederlandse assortiment in Duitsland aan. Sommige artikelen zijn te zwaar of te lang en daardoor relatief duur voor verzending naar ons buurland. Daar hebben we wel wat leergeld voor betaald. We zien ook dat Duitsers hele andere artikelen gebruiken dan Nederlanders. Zwaarder uitgevoerde hengen en onzichtbare balkdragers bijvoorbeeld, spullen die we in Nederland bijna niet verkopen. Het is een hele kluif.”

Duitsland geeft nieuwe uitdagingen. „Je mag daar niet zeggen dat je de goedkoopste bent zonder dat je er een duur onderzoek naar gedaan hebt. Er zijn strikte regels en ze eisen hoge kwaliteit. De kwaliteit van Wovar is volgens Keizer hoog, alle producten worden groot ingekocht in Azië en Duitsland. „We moeten grote aantallen kopen, want mede door corona is de containerprijs ontzettend hoog, dan kun je alleen maar grote bestellingen doen. Dat is het moeilijkste van het vak: zorg dat je voorraad hebt en snel kunt leveren. Dat is ons unique selling point , maar hoe schat je in wat je aan voorraad moet hebben?"

Verwondering

Jesse Keizer kijkt samen met zijn 26 medewerkers met verwondering terug op 2020. „Als Mark Rutte op de televisie komt, wordt het drukker bij Wovar”, zegt hij veelbetekenend. De omzet steeg fors, wat deels kwam door de entree in Duitsland, maar ook door uitbreiding van het assortiment. „Wij luisteren naar de klanten en weten dan wat ze willen.”

Voor 2021 is veel ingekocht, veel nieuwe producten ook waarvan Keizer hoopt dat alles op tijd aankomt. „We zijn al druk met het maken van de filmpjes, want van ieder product willen we een filmpje hebben. Dat neemt de druk bij de klantenservice ook weg. Verder willen we dit jaar vol gas er tegenaan en verder groeien.”

De onstuimige groei van Wovar legt ook een behoorlijke druk op het privéleven van Jesse Keizer. „Daarom ga ik weer in Koekange wonen, ik laat er een huis bouwen en dat doe ik niet voor niks. Ben ik ook weer dichter bij mijn familie.”