Aangeboden door: Promotionfilm.nl

Je website is je visitekaartje en zo optimaliseer je deze

Foto: Archief Promotionfilm.nl

Een website wordt vaak gezien als het visitekaartje van een onderneming. Niet voor niets, nu steeds meer mensen hun aankopen online doen. De corona pandemie heeft de digitale revolutie versneld, wat ook voor bedrijven in Hoogeveen gevolgen heeft.

Consumenten uit Hoogeveen kopen hun producten niet standaard meer bij een lokale ondernemer. Ook bedrijven uit andere delen van Nederland zijn toegankelijk geworden voor deze consumenten. Een online bestelling is immers snel geplaatst! Hoe zorg je dat de website van jouw bedrijf opvalt? Een van je opties kan een film voor jouw bedrijf zijn. In dit artikel lees je meer over de mogelijkheden om een bedrijfswebsite te optimaliseren.

Zorg voor een goede basis van je website

Het optimaliseren van een website is pas mogelijk, wanneer de basis op orde is. Dit betekent dat de vormgeving van je website aan moet sluiten bij je doelgroep. Een consument moet zich prettig voelen bij het gebruikte lettertype, bij de gebruikte kleuren, enzovoorts. Het betekent dat een website voor jongeren een andere vormgeving kent dan een website die bedoeld is om zakelijke partijen aan te trekken.

Ook een belangrijk onderdeel van je website is de content. Vaak wordt gesteld: content is king . Het is iets wat ook Niels de Groot, uitvoerend producent bij Pro Motion Film onderschrijft. Hij voegt hier echter aan toe, dat content meer is dan tekst alleen.

Bezoekers lezen geen lange stukken tekst

Vergelijk het bezoek aan een website met het bezoek aan je fysieke winkel: een klant maakt een snelle ronde, om te inventariseren of je producten aanbiedt die hem of haar aanspreken. Pas wanneer dat het geval is, blijft de bezoeker langer in je winkel of op je website hangen. Op een website trek je de aandacht met product video’s voor jouw bedrijf . Een korte video zegt vaak veel meer dan een lange lap tekst. Bezoekers lezen de tekst niet, maar zoeken korte lijstjes, afbeeldingen en bijvoorbeeld tabellen met vergelijkingen.

Video’s zijn er in veel meer soorten
De keuze voor het laten produceren van productvideo’s is slechts een van je opties. Er zijn veel meer soorten bedrijfsvideo’s die van pas kunnen komen. Denk bijvoorbeeld ook eens aan:

  • Een serie met interviews, waarin klanten bezoekers van je website vertellen wat zij aan je product of dienst hebben gehad.
  • Een interview met de eigenaar van het bedrijf, om de bedrijfsnaam een gezicht te geven. Het komt betrouwbaar over op klanten.
  • Een kijkje op de werkvloer, waarbij je sommige medewerkers aan het woord laat. Het toont dat een consument geholpen wordt door een mens, in plaats van een machine. Dit geeft de consument het gevoel altijd terug te kunnen vallen op iemand bij een probleem met je product.

Stel een strategie vast en blijf optimaliseren

Een losse bedrijfsvideo als onderdeel van de content op je website is leuk, maar vaak onvoldoende. Blijf de website van je onderneming voortdurend verbeteren, door bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een nieuwe video toe te voegen. Combineer de video daarnaast met een interessante blog, of verwerk de video in een nieuwsbrief. Kijk daarnaast verder dan je website. Maak een teaser voor een video en plaats deze op de kanalen van je bedrijf op sociale media.