Heijs Food Products verwerkt 300.000 kilo kip per week | Made in Hoogeveen

Productiemanager Rienk Jan Benedictus (tweede van links) met een aantal collega's  op de werkvloer.

Productiemanager Rienk Jan Benedictus (tweede van links) met een aantal collega's op de werkvloer. Foto: André Weima Fotografie

In de rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio allemaal maken en vertellen we het verhaal achter die producten en ondernemingen. Dit keer: Heijs Food Products.

Bij Heijs Food Products (HFP) aan de Parmentierstraat wordt elke week een duizelingwekkende hoeveelheid kip gefileerd: 300.000 kilo. Er blijft dan zo’n 180.000 kilo filet over. Dit wordt geportioneerd, gekalibreerd, eventueel gemarineerd, verpakt en ingevroren. De producten gaan naar bedrijven in heel Europa en één van de bekendste klanten is KFC, Kentucky Fried Chicken. Het van oorsprong Amerikaanse fastfoodrestaurant, dat volledig gericht is op kipproducten, maakt graag gebruik van de specialisatie van het Hoogeveense bedrijf.

,,Veel concurrenten richten zich alleen op het fileren’’, zegt productiemanager Rienk Jan Benedictus. ,,Voor ons is dat de basis. Met de andere processen voegen wij waarde toe aan het product, nemen we klanten veel werk uit handen en zijn ze verzekerd van een constante kwaliteit. Om die belofte waar te maken investeren we in de ontwikkeling van klantspecifieke computerprogramma’s voor onze apparatuur met 3D-snijtechnieken.’’

De hele keten

Heijs Food Products is onderdeel van de Heijs Groep, die bestaat uit eigen slachterijen en een inkooporganisatie waarbij zorgvuldig geselecteerde pluimveebedrijven zijn aangesloten. Benedictus: ,,We houden ons bezig met de hele keten en zijn daardoor minder afhankelijk van derden.’’ HFP heeft bovendien een eigen kwaliteitsdienst en een onafhankelijk microbiologisch laboratorium waarmee de voedselveiligheid van het product gecontroleerd en geborgd wordt.

Handwerk

De kipfilets kunnen bij HFP gesneden worden tot blokjes, haasjes, strips, boven- en onderkanten en filets met vel of zonder pees. ,,Wij krijgen het geslachte product, zonder kop, vleugels en poten. Dat noemen we borstkappen. Maar vleugels en poten worden uiteraard wel rechtstreeks uit de slachterij verkocht. Uit de borstkappen worden handmatig de filets gesneden. We hebben veel processen geautomatiseerd, maar dit is werk dat het beste door mensen gedaan kan worden. Ik ben het nu zelf aan het leren en weet uit ervaring dat het niet gemakkelijk is. Het duurt een paar weken voordat je er goed in bent.’’

Kwaliteitscontroles

Zaken als voedselveiligheid, dierenwelzijn, maar ook goed werkgeverschap moeten op het hoogste niveau zijn om te voldoen aan de eisen van gerenommeerde klanten. ,,Zij kennen de consument en wij dagen onszelf uit om daar aan tegemoet te komen. Zo bepaalt de klant soms de samenstelling van het kippenvoer en de wijze waarop de kippen gehouden worden, maar ook de kwaliteit van de huisvesting van door ons ingehuurde buitenlandse uitzendkrachten wordt gecontroleerd.’’

Familiebedrijf

De Heijs Groep is een familiebedrijf. Van de familie Heijs is inmiddels de derde generatie toegetreden tot het bedrijf, van de familie Benedictus is Rienk Jan de tweede generatie. ,,We zijn op alle afdelingen aan het verjongen en betrekken medewerkers meer bij het bedrijf’’, vertelt hij. ,,Zo kunnen we processen verbeteren en een aantrekkelijke werkgever blijven. We zijn alert op ontwikkelingskansen en leiden mensen intern op. Nieuwe collega’s zijn overigens ook welkom.’’