Made in.... Hoogeveen: De grootste in spiegelverstellers

In de rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio allemaal maken en vertellen we het verhaal achter die producten en ondernemingen. Dit keer: MCi.

Plantmanager Bart Veurman (links) en financial controller Martin Daleman in de fabriek.

Plantmanager Bart Veurman (links) en financial controller Martin Daleman in de fabriek. Foto: Andre Weima Fotografie

Het is een indrukwekkend gegeven: in één op de drie nieuwe auto’s zit een spiegelversteller van MCi. In Hoogeveen staat de fabriek waar de metalen onderdelen van deze spiegelverstellers gemaakt worden. De kunststof spuitgietonderdelen worden gemaakt bij de vestigingen in Ierland, Mexico en China. Samen met het hoofdkantoor in Woerden en vestigingen voor customer service in de VS, India, Korea en Japan vormt de Hoogeveense fabriek de MCi Groep.

,,We leveren niet rechtstreeks aan autofabrikanten, maar aan de fabrikant van complete spiegels’’, vertelt financial controller Martin Daleman. ,,Ze worden toegepast in zon tachtig automerken. Diverse automerken eisen zelfs dat onze onderdelen verwerkt worden in hun buitenspiegels. We produceren hoge volumes en voldoen aan strenge tolerantie-eisen.’’

Voor het verstellen van een buitenspiegel zijn twee onderdelen nodig: een powerfold en een glas actuator. Met de powerfold wordt de behuizing van de buitenspiegel versteld, met de glas actuator de spiegel zelf. ,,In Hoogeveen produceren we de metalen delen door middel van stansen en dieptrekken. ’’

Productontwikkeling

Er worden enorme hoeveelheden geproduceerd, maar ondertussen worden ook nieuwe producten ontwikkeld en bestaande producten verbeterd. ,,Autofabrikanten geven aan wat ze willen en wij denken mee over mogelijke oplossingen’’, vertelt Daleman. ,,Zo heeft MCi samen met Audi een actuator voor een camerasysteem ontwikkeld.’’

In Hoogeveen zijn in 2020 maar liefst 113 miljoen onderdelen geproduceerd. Er wordt gewerkt in vier ploegendiensten met zes productielijnen en alleen zondag overdag wordt er niet geproduceerd. Op korte termijn wordt in Hoogeveen een zevende productielijn in gebruik genomen.

Uitdaging

Corona stelde het bedrijf voor een stevige uitdaging, omdat de auto-industrie nagenoeg tot stilstand kwam. ,,We hebben in maart en april alle voorraad verwerkt en zelfs nog een veiligheidsvoorraad aangelegd. Daarmee konden we voorkomen dat het spuitgieten en assembleren in Ierland, Mexico en China stil kwam te liggen. Zij kunnen alleen complete powerfolds en glas actuators maken met onze metalen onderdelen, die dus onmisbaar zijn.’’

Begin september 2020 lag het magazijn vol en eind september was alles uitgeleverd. Daleman: ,,De auto-industrie is weer op gang gekomen, maar het gaat met horten en stoten. De grootste uitdaging van dit moment is het tekort aan grondstoffen, dat is een wereldwijd probleem. Al ons metaal komt uit Duitsland, waar de hoogovens in coronatijd niet op volledige capaciteit gedraaid hebben. Bovendien heeft een belangrijke leverancier van ons in Duitsland waterschade opgelopen bij de recente overstromingen.’’

De MCi Groep is in 2015 onderdeel geworden van het Amerikaanse Flex, waardoor in de toekomst mogelijk ook producten voor andere industrieën, zoals bijvoorbeeld de ruimtevaart, geproduceerd gaan worden. „