Scène uit de openingsfilm Kuessipan op het Internationaal Filmfestival Assen. Het levenspad van twee hartsvriendinnen splijt op hun tienerleeftijd.

Meer films wél op het filmfestival in Assen die je later níet in de bioscoop kunt zien: op 5, 6 en 7 maart 2021

Scène uit de openingsfilm Kuessipan op het Internationaal Filmfestival Assen. Het levenspad van twee hartsvriendinnen splijt op hun tienerleeftijd.

Het voordeel van films: ze zijn al voor een scherm gemaakt. Hoewel de beleving anders is dan op het grote doek, valt er online thuis ook wat te genieten zonder dat de maker opnieuw aan de bak heeft gemoeten, zoals in andere genres. Internationaal Filmfestival Assen (IFA) haalt daarbij alles uit de kast om het thuis zo mooi mogelijk te maken.

Het festival, met de ondertitel Vrouw&Film, is van vrijdagavond 20.00 uur tot en met zondag middernacht en heeft De Nieuwe Kolk als centrum, maar de huiskamer letterlijk als thuisbasis. De zalen zijn dicht, de website van het festival staat open, vol films waarvoor kaartjes te koop zijn. ,,Je kunt bij ons, als het ticket eenmaal is gekocht, gedurende het hele festival zelf bepalen op welk tijdstip je een film wilt zien. Ook al is dat om 3 uur ‘s nachts”, zegt festivaldirecteur en -programmeur Henriette Poelman. ,,Alleen natuurlijk wel maar één keer.”

Zeven livestreams van uit De Nieuwe Kolk

Ze snapt heel goed dat andere festivals, zoals IFFR en IDFA, hun films een vast tijdstip geven. ,,Het is voor het festivalgevoel ook leuk, wanneer iedereen op hetzelfde moment kijkt. Maar daarvoor duurt ons festival gewoon te kort.” Er zijn wel kaartjes te koop voor specifieke tijdstippen, als er een live-registratie van een Q&A-gesprek (interview dus) met een maker bij zit.

En zo zijn er meer ‘live’-momenten waarbij de kaartjeskoper even moet opletten als zij of hij die wil meemaken. ,,We hebben zeven livestreams vanuit DNK. We maken dan live televisie vanuit een bioscoopzaal. Te beginnen met de opening op vrijdag.”

De programmering wijkt bij deze online-editie af van die van andere jaren. Poelman: ,,Onder druk van corona zijn veel releasedata van films opgeschoven. Tegen veertien voorpremières vorig jaar hebben we er nu maar drie. Daar staat tegenover dat we nu veel films tonen die het meer dan waard zijn om te worden gezien, veel internationale films die later niet in de bioscoop zullen komen. Vaak zó mooi en zo goed. Dan is het toch belangrijk dat wij ze nu wél hebben.”

Een speurtocht over de hele wereld

Noem het een ‘unique selling point’. Poelman heeft op nog een punt raak geschoten. ,,Veel buitenlandse regisseurs hebben op ons verzoek een videoboodschap bij hun film ingesproken. Die kunnen we bij wijze van inleiding tonen. Ze zijn er inmiddels aan gewend geraakt dat het zo werkt. Dat is dan de winst van deze tijd.”

Al die uitgestelde releases, en dus zonder producties die je als het ware door de distributeurs in de schoot geworpen krijgt, maken zo’n internationale speurtocht intens. ,,Een film moet passen binnen ons thema. IFA is een festival van vrouwelijke makers of films die zijn gemaakt vanuit een vrouwelijk perspectief. En dat is niet het doorsnee aanbod.”

Een warme openingsfilm

Poelman is verguld met ‘haar’ openingsfilm Kuessipan , gebaseerd op de gelijknamige debuutroman van Naomi Fontaine (2013) die speelt in de Noordoost-Canadese Innu-gemeenschap. De titel is te vertalen naar ‘Nu is het tijd voor jouw verhaal’, en gaat, spelend rond twee vriendinnen, over opgroeien, familie en vriendschap, over trots op je afkomst en over het vinden van je eigen weg. ,,Dit is zó’n prachtige film. Hij is al van 2019 en ik heb geen idee waarom hij in ons land nog niet te zien is geweest. Vorig jaar hadden we Antigone als een strijdbare openingsfilm, Kuessipan is heel anders, een fijne, warme film. Eentje vol verbinding, precies wat we in deze tijd kunnen gebruiken.”

De twee andere voorpremières, dus films die voor mooiere tijden wél in de zalen te zien komen, zijn Sweat en Le Milieu d’Horizon . Assen heeft ook verder films van over de hele wereld (,,van Venezuela tot Nieuw-Zeeland”), korte films en meer documentaires dan ooit. Poelman: ,,Sinds twee jaar is er een documentaire-festival in Toscane, Italië. Daarvan hebben we vier films overgenomen.”

Muziek van Kinetophone vanaf Peergroup in Donderen

Naast het filmprogramma zijn er de extra’s, zoals zaterdag een masterclass van regisseur Saskia Diesing (maker van onder meer Nena en Dorst ). Een panel met onder anderen Nouschka van Brakel praat over de geroemde film The Piano van Jane Campion, en hoe we daar dertig jaar later tegenaan kijken. Poelman: ,,En vanaf het complex van Peergroup in Donderen komt nieuw werk van Kinetophone tot ons, dat live muziek maakt bij films.” Dit gezelschap maakt ook muziek bij de nieuwe luisterwandeling Huilende Bruiden van Peergroup, later dit jaar in Oost-Groningen.

Zo is er veel meer.

Om het festivalgevoel een extra oppepper te geven is een virtuele lobby van De Nieuwe Kolk in elkaar gezet, waar bezoekers elkaar digitaal kunnen ontmoeten. ,,Daar kun je bijvoorbeeld een borrelbox aan de balie bestellen. Deze wordt in heel Nederland bezorgd.” Deze is ook via de website van het festival te krijgen. Net als een lunch- en/of dinerbox van Grand Café ‘t Wapen, tegenover DNK, aan de andere kant van de Vaart, inmiddels een van de vaste partners van IFA. Deze wordt alleen in en rond Assen bezorgd.