Treinen van en naar Meppel en Emmen krijgen met onderdoorgang ieder een 'eigen' spoor. Tijdswinst voor treinreiziger in Noord-Nederland

Reizigers die vanuit Meppel naar Zwolle willen, kunnen in de meivakantie niet met de trein. Van 28 april tot en met 3 mei werkt ProRail aan de uitbreiding van het spoor tussen Zwolle en Herfte. Daardoor is er geen treinverkeer mogelijk van en naar Zwolle. NS zet bussen in en reizigers moeten rekening houden met een extra reistijd van ongeveer een half uur.

Meest in het oog springende onderdeel van dit project is de aanleg van de 'dive-under' op deze splitsing.

Meest in het oog springende onderdeel van dit project is de aanleg van de 'dive-under' op deze splitsing. Foto: Willem Braam

Spoorbeheerder ProRail werkt al enkele jaren aan het spoor tussen station Zwolle en de splitsing bij Herfte, enkele kilometers ten oosten van de stad. Op dit gedeelte is het aantal sporen inmiddels verdubbeld van twee naar vier. Bij Herfte buigt er een spoorlijn in noordwestelijke richting af naar Meppel, terwijl de andere lijn oostwaarts richting Dalfsen en uiteindelijk Emmen loopt. Meest in het oog springende onderdeel van dit project is de aanleg van de ‘dive-under’ op deze splitsing. Dankzij een onderdoorgang hebben de treinen van en naar Meppel en Emmen straks ieder een ‘eigen’ spoor, waardoor ze elkaar kunnen kruisen en niet meer op elkaar hoeven te wachten.

Die dive-under en een nieuw perron aan de Oosterlaan bij station Zwolle worden komende zomer in gebruik genomen. Komende week bereidt ProRail de opening voor en hiervoor staat onder meer werk aan bovenleidingen en kabels op het programma. De werkzaamheden in en rond Zwolle zijn volgens ProRail-woordvoerder Aldert Baas onderdeel van een veel grotere operatie. „Het is een van de onderdelen in het spoorwegplan voor Noord-Nederland. Dat is bedoeld om de bereikbaarheid tussen deze regio en de Randstad te verbeteren. Het treinverkeer rond Zwolle groeit en station Zwolle behoort tot de belangrijkste spoorknooppunten in Nederland. Om die groei op te vangen zijn aanpassingen nodig.”

Tijdswinst

Baas erkent dat de werkzaamheden voor de reizigers de nodige hinder gaan opleveren. „Bij Meppel hebben we bijvoorbeeld een extra loopbrug geplaatst, waardoor er tijdelijk extra transfercapaciteit is en je makkelijker kunt overstappen van de trein op de bus. Daarmee doen we iets aan het leed. We kunnen de hinder wel beperken, maar niet voorkomen. Maar uiteindelijk is het wel bedoeld om een beter treinproduct te kunnen leveren en dat is positief voor treinreizigers in Noord-Nederland.”

Hoeveel tijdswinst de vernieuwde situatie bij Herfte precies gaat opleveren, kan Baas niet zeggen. „Het gaat ook niet alleen om het effect van dit ene stukje. De komende jaren gaan we bijvoorbeeld ook nog met de ‘spoorboog’ bij Hoogeveen aan de slag. Vlak bij het station zit daar een bocht in het spoor, waardoor de trein minder snelheid kan maken. Die willen we minder scherp maken en dat levert bijvoorbeeld 75 seconden op. En ook in Groningen gaan we nog bezig met de lay-out van het station. Zodoende wordt het een optelsom van verschillende investeringen die samen moeten zorgen voor een snellere en prettigere treinreis.”

Treinreizigers doen er deze week goed aan om vooraf de reistijden te checken via de reisplanner van NS. Na de meivakantie volgt er nog één grote operatie voordat het traject tussen Zwolle en Herfte klaar is en de treinen door de dive-under kunnen. Van 5 tot en met 23 juli wordt het project afgerond en ook dan is er geen treinverkeer van en naar Zwolle mogelijk.