Teller van drukpers bij IG Design Group dendert 1 miljard meter cadeaupapier over: feestje bij Hoogeveens bedrijf

Hoe wordt één miljard meter cadeaupapier gevierd? Juist, met slierten gekleurd papier (en gebak, alcoholvrije champagne en heel veel trotse gezichten). Foto: Gerrit Boer Fotografie

Terwijl de laatste duizenden meters wegtikken op de display wordt een spannend muziekje opgestart. In een oogwenk is het zover en springt vrijdag rond 14.00 uur de teller de miljard over. Een miljard meter lineair bedrukt papier betekent eigenlijk 2 miljard meter cadeaupapier, want de brede rol wordt in tweeën gesneden. Directie en personeel van IG Design Group zijn er trots op dat deze mijlpaal na ruim 10 jaar drukken is gehaald.

Algemeen directeur Joost Bogers herinnert zich het moment nog goed dat hij ondanks de zware tijd waarin het Hoogeveense bedrijf (destijds Hoomark genaamd) verkeerde, toch de aankoop van een nieuwe drukpers ter sprake bracht. „Het was een lastige tijd waarin we onder meer een bankencrisis en een ingestorte beurskoers te boven moesten komen. 2008-2010 waren jaren van crisismanagement. Toch wilden we bouwen aan de toekomst. Deze pers is ook een markering van een omslagpunt voor ons bedrijf, want het was best een dappere aankoop.”

11 april 2012

De plannen voor een nieuwe, modernere en vooral snellere drukpers was een beslissing die niet makkelijk genomen werd. Uiteindelijk kreeg het ‘Project Excelsior’ toch ‘approval’ van de ‘board’. 11 april 2012 werd de Uteco Diamond in gebruik genomen. De eerste Uteco in het Hoogeveense bedrijf, een aantal jaren later kwam er nog een tweede, nog snellere. Bovendien kan die dubbelzijdig drukken. De tweede generatie Uteco staat nu gebroederlijk naast de eerste in de enorme productiehal.

Tussen de stellingen met sleeveskokers (sleeves zijn een soort van stempels waarmee de vrolijke prints worden samengesteld) en pallets kleurrijk cadeaupapier (met kerstmotief) is een gezellige ruimte gecreëerd in de hal waar tientallen personeelsleden van het bedrijf bijeen zijn gekomen om het moment te vieren.

Hoe eet je een olifant?

De aankoop van de pers heeft het bedrijf geen windeieren gelegd. Inmiddels is IG Design Group, zoals het bedrijf sinds 2017 heet, de grootste producent van cadeaupapier in Europa. „Dit jaar hebben we een omzet van ongeveer 65 miljoen euro. Daarbij maken we binnenkort 100 procent klimaatneutraal cadeaupapier”, vertelt directeur Bogers de aanwezigen trots. Voor de groei van het bedrijf maakt hij meermaals een bijzondere vergelijking: ‘Hoe eet je een olifant? Hapje voor hapje.’

Wethouder Jan Zwiers van economische zaken is ook uitgenodigd voor het feestelijke moment. Het was niet de eerste keer dat hij op bezoek is bij het bedrijf. „Iedere keer zie ik de groei. Ik vind het bijzonder hoe jullie als bedrijf naar voren kijken”, zegt hij als verwijzing naar een patentaanvraag en de inspanningen voor duurzaamheid. „Elke keer dat ik hier op bezoek ben, geniet ik van de techniek. Ik wens jullie nog veel mooie meters.

Goed onderhouden

En mooie meters denkt directeur Bogers nog zeker te kunnen halen met die eerste Uteco. „We hebben haar goed onderhouden. Ik denk dat ze nog zeker 5 tot 10 jaar meegaat.”

Nieuws

menu