Te weinig openbare laadpalen in Hoogeveen. CDA wil pilot met kabelgoottegels

Foto ter illustratie. Foto Pixabay

Het CDA Hoogeveen wil dat inwoners van Hoogeveen de mogelijkheid krijgen om hun elektrischte auto bij hun huis op te laden, ook al hebben ze geen oprit bij hun huis. De partij pleit in die gevallen voor het gebruik van kabelgoottegels en is benieuwd of de gemeente Hoogeveen bereid is een pilot met deze tegels te starten. Binnen de gemeente zijn er momenteel 39 laadpalen en het dubbele aantal laadpunten.

‘Door de hoge brandstofprijzen, verduurzamingsambities en beschikbaarheid van meer betaalbare elektrische auto’s en zonnepanelen op huizen rijden steeds meer mensen in Hoogeveen in een elektrische auto’, schrijft het CDA. De vraag naar openbare laadpalen neemt toe. Echter inwoners die een aanvraag bij de gemeente indienen voor een openbare laadpaal in hun wijk of straat krijgen nul op het rekest. Hen wordt verteld dat ze voorlopig op dat gebied niks van de gemeente hoeven te verwachten. De gemeente is begin dit jaar uit een gezamenlijke overeenkomst gestapt. Daardoor is het voor inwoners momenteel niet mogelijk een aanvraag voor een laadpaal te doen.

Vele malen duurder

‘Het gebruik van elektrische auto’s neemt toe en dan kan het niet zo zijn dat er geen openbare laadpalen meer geplaatst worden’, zegt Erik-Jan Kreuze, raadslid en woordvoerder duurzaamheid. ‘Niet iedereen kan immers de auto op de eigen oprit opladen. En opladen op de openbare weg voor het huis is ook lastig door de kabels die dan over de openbare stoep liggen. Daarom pleiten wij voor een kabelgoottegel.’ Ook moeten er voldoende openbare laadpalen zijn, zodat inwoners thuis hun auto kunnen opladen in plaats van bij bijvoorbeeld een tankstation wat vele malen duurder is.

Nieuwe overeenkomst

De gemeente Hoogeveen heeft momenteel geen leverancier voor de openbare laadpalen. Het was de bedoeling dat in 2022 er twintig extra laadpalen geplaatst zouden worden. Hoogeveen stapte uit een overeenkomst omdat de leverancier van de palen het alleenrecht had voor het plaatsen en exploiteren van de laadpalen. Het college wil andere (lokale) partijen ook een kans geven.

Het college heeft inmiddels besloten deel te nemen aan een nieuw programma voor het plaatsen van laadpalen in de openbare ruimte voor Drentse en Groningse gemeenten. In de nieuwe overeenkomst worden ook de eisen en wensen van het Hoogeveense college meegenomen. Volgens burgemeester en wethouders is met de deelname hieraan de plaatsing van laadpalen geborgd voor bewoners en werkenden die niet over eigen parkeerplaatsen beschikken. Mocht alles volgens plan verlopen dan kunnen vanaf juni volgend jaar aanvragen voor laadpalen in behandeling worden genomen. Drenthe wil 1045 laadpalen in de provincie plaatsen in de periode 2023 tot 2026, samen met de gemeente Groningen. Het CDA vraagt zich af hoeveel laadpalen er vanuit deze plannen volgen voor Hoogeveen.

De stad Groningen wil de laadpalen zelf exploiteren om zodoende meer rendement in Groningen te kunnen houden in plaats van naar een commerciële partij. Ook organisaties en bedrijven exploiteren in toenemende mate hun eigen laadpalen. Het CDA is nieuwsgierig of de gemeente Hoogeveen er ook brood in ziet om, al dan niet in regionaal verband, eigen laadpalen te gaan exploiteren.

Nieuws

menu