Scheepsjournaal Drentse Praam: De haven van Hoogeveen | deel 2

Alteveerstraat Oost-Zijde. Foto: Archief Albert Wolting

Aan de Alteveerstraat kwamen vroeger veel schepen om te lossen en te laden. De schippers Goverts en Veldman onderhielden met hun schepen een beurtdienst op Amsterdam. Lag de ‘Hoogeveen’ in Amsterdam dan lag de ‘Drenthe ’in Hoogeveen. Ze hadden een vaste losplaats aan de Alteveerstraat. Beide schepen waren op de werf van RIjnvis gebouwd aan de Alteveerstraat.

Schepen laden In het najaar lagen er schepen aardappelen en suikerbieten te laden. De landbouwproducten werden met vrachtwagens aangevoerd. Deze gingen dwars op de straat staan en kiepten de lading rechtstreeks in het schip.

Laadplek bokken

De melkvaarders namen bestellingen mee voor de boeren op hun terugtocht. Ter hoogte van Wagenmaker Boer was hiervoor een laadplaats. In de kade was een uitsparing gemaakt waar een trapje liep tot aan de waterlijn. Voor de veiligheid stond er een hekwerk omheen. ‘Botterfabriek’ Tegenover de Robaardstraat stond de Coöperatieve Melkfabriek in de volksmond de ‘botterfabriek’ genoemd. Dagelijks kwamen de melkvaarders met de pullebok naar de fabriek melk brengen. Op zaterdag in de zomer kwamen ze twee keer. Op zaterdagmiddag 17.30 uur ging de stoomfluit van de fabriek, het sein dat de melkvaarders konden beginnen aan hun tweede tocht. Harm Huisjes uit Hollandscheveld was zijn leven lang melkvaarder. Toen hij met pensioen ging rekende hij uit dat hij ruim 40000 km met de melkbok had gevaren, dat is de wereld een keer rond. Op zondag werd er geen melk opgehaald. De fabriek gebruikte stookolie als brandstof. Dit werd per tanker aangevoerd. Deze kon de bocht vanaf de Schutstraat niet halen de Alteveerstraat in. Door de kruising even voorbij te varen kwam het schip achteruit vanaf het Haagje richting melkfabriek. Meestal trok een vrachtwagen de tanker door de bocht. Dat gaf veel bekijks.

Houtstek

Op de hoek Robaardstraat Alteveerstraat (nu Houthaven) startten in 1915 Robaard en de Jonge een houtstek. (Daarvoor was er een scheepstimmerwerf gevestigd). De Robaardstraat was nog een wijk. Hout kwam per schip aan. Er stond een houten kraan om boomstammen uit het schip te lossen. De kraan voldeed volgens de gemeente niet aan de veiligheidseisen. Bij herhaling werd Jan de Jonge van het houtstek daarop gewezen. Om van het ‘gezanik ’af te zijn stookte hij de kraan op in de kachel. Bijzonder detail is dat deze kraan tot 1915 op de scheepstimmerwerf van Johannes Blanken in het Haagje heeft gestaan. Toen de werf stopte namen Robaard en de Jonge deze kraan over. Landbouwersbank In 1909 werd de Coöperatieve Landbouwersbank in Meppel (CLM) gesticht. Het doel was een gezamenlijke inkoop van landbouwbenodigdheden en de afzet van landbouwproducten. Op diverse plaatsen werden nevenvestigingen gestart zowel in Drenthe als in Overijssel. Zo ook in Hoogeveen.

Sinds 2004 staat de Gereformeerde kerk Vrijgemaakt aan de Alteveerstraat. Daarvoor was hier de Coöperatieve Landbouwersbank gevestigd. De functie van de locatie is dus veranderd van lichamelijk in geestelijk voedsel. De Landbouwersbank had een eigen insteekhaven aan de zuidzijde van het gebouw. Daar losten schepen, maar ook aan de voorkant van het gebouw zat een losinstallatie. Aan de noordkant zat een balkon waar de kunstmest een pootgoederen op wagens kon worden geladen voor transport naar de boeren. Het bedrijf is inmiddels na diverse fusies uitgegroeid tot een grote organisatie met meer dan 1700 boeren en tuinders als leden. De naam van het bedrijf is door de overnames diverse keren veranderd. CLM, ACM nu Agrifirm.

Wordt vervolgd.

Nieuws

menu