Recensie paasconcert CMH: 'Dirigent Frank Kamman had ook deze keer de hele zaal in zijn handen'

Christelijk Mannenkoor Hollandscheveld in de Hervormde Kerk. Foto: André Weima

Sinds het laatste kerstconcert in 2019 heeft het Christelijk Mannekoor Hollandscheveld door alle coronamaatregelen geen optredens meer mogen verzorgen, ook gezamenlijk oefenen kon niet. Dat het CMH in feite zonder goede voorbereiding -waarbij ook nog eens niet het volledige koor aanwezig kon zijn- tóch besloten heeft om het overbekende paasconcert te organiseren, is meer dan lovenswaardig.

Het Paasconcert stond dit jaar geheel in het teken van de oorlog in Oekraïne, en begon met een rustige intro van Herman Boerman op het orgel en een speciaal door Ria Borkent geschreven pakkende tekst op de melodie van Psalm 119: Hoe Kan Er In De Wereld Vrede Zijn .

Na het openingsgedicht volgde Zoals ik ben” en “t Is middernacht en iI het hof beiden begeleid door het orgel, beide nummers op duidelijk aangeven door de dirigent Frank Kaman boeiend gezet qua dynamische ontwikkeling.

They crucified my Lord onder piano begeleiding van Henry Huisjes blijft een mooi nummer met een interessante meerstemmigheid, met een fijne lijn van lage stemmen. Het is zeker geen eenvoudig, maar wel ontroerend nummer ondanks een laatste, nét niet geheel zuivere noot bij de tenoren.

Wonderbaarlijk

Het intermezzo Ik wil mij gaan vertroosten , mooi rustig en gedragen, bracht een rustgevend moment ter bezinning en werd gevolgd door O Hoofd vol bloed en wonden welk begint met lagere stemmen en veel verschillende, kleinste veranderingen kent in de dynamiek. Heel filigrain, wonderbaarlijk hoe Frank Kamman dit telkens lukt.

Christoforus Kyrie , beginnend met de tenoren is licht met een interessante harmonie. Iets meer aandacht mag de legato techniek hebben, vooral op de uithalen van het woord Ileson, alhoewel dit zeker niet makkelijk is! De zeer fijne techniek van de pianist Henry Huisman is verbazend, een zeer fijn nummer om naar te luisteren.

U bent alles Heer onder begeleiding van het orgel kwam goed beheerst over. Een fijn en stevig, goed voelend stuk: ik hou ervan als dit koor met f en mf bezig is!

Bravo!

Intermezzo Passacaglia werd met overtuigende artisticiteit door de pianist gebracht. Een fijne techniek met mooi ontwikkelingen. Zeer indrukwekkend: Bravo!

Na het samenzang O kostbaar kruis, o wonder Gods onder begeleiding van het orgel met een leuke uitwisseling van de coupletten door mannen of vrouwen, met een mooi tussenspel van Herman volgde het paasgebed.

Het ontroerende Intermezzo Ave Maria , hoopgevend dat Maria ons ook daadwerkelijk kan horen en antwoorden, hoopgevend op een vredevolle samenleving vrede volle leven, volgde het samenzang: Sta op! Een morgen ongedacht met een interessant intro. Bravo voor de organist!

‘Ze luisteren allemaal’

Bij Jezus alleen fluisterde mijn ook aanwezige, uit Oekraïne gevluchte nicht „Wauw, ze luisteren allemaal naar hem. Wat is dit koor goed en zo een geheel met de dirigent.” Ja, dat klopt!

Onder begeleiding van de pianist werd Jeruzalem gebracht. Wat een fijn nummer, met veel syncopeert ritme, super leuke dynamiek met p-mf-p-mf-p wat een effect hier en daar geeft. Super, compliment!

Een gesproken overdenking door CMH: het was zeker voor mij onroerend toen de woorden van de President van Oekraïne, Volodymyr Zelensky werden aangehaald: ‘Wij moeten het niet gewoon gaan vinden dat Oekraïne in oorlog is’. ‘Wat is dan gewoon?’

Muziek en zang ontmoeten elkaar. Zingen is gelijk aan twee keer bidden.

Deze mooie avond is ‘niet gewoon’ geëindigd, maar met de canon Dona Nobis Pacem , wat betekent ‘Geef ons vrede’. Frank Kamman had ook deze keer de gehele zaal in zijn handen. De handen van een zeer getalenteerde en fijne dirigent.

Nieuws

menu