Oranjefanbroers uit Hoogeveen reizen af naar Boedapest: 'Nog maar zo’n 35 interlands bijgewoond, dus wij zijn nog broekies'

Herman Schonewille (36) en zijn broer JanWillem (34) uit Hoogeveen zijn er zondag bij wanneer Oranje tijdens het EK voetbal in Boedapest tegen Tsjechië speelt. „We zijn nog ‘broekies’ als je het over ‘die-hard’ fans hebt”, zegt Herman lachend. „Die doorzetters hebben al zo’n 200 of meer wedstrijden bezocht. Ik denk dat ik zo’n 35 interlands bijgewoond heb, maar wel hele mooie!”

Herman Schonewille met vader Jacob en vriendin Marije, afgelopen week in de Arena.

Voor Herman begon zijn fanreis 21 jaar geleden met het bijwonen van de wedstrijd Nederland-Frankrijk in de Arena. „Mijn vader en ik zijn samen gegaan. Het was een fantastische wedstrijd, 21 juni, mijn eerste interland en ‘we’ wonnen! De stand: 3-2. Ja, zo’n eerste keer vergeet je echt niet meer”, herinnert Herman zich.

„Mijn broer ging die week naar Nederland-Joegoslavië. Dat was één van de mooiste wedstrijden van dat EK met een 6-1 overwinning van Oranje. Daarna waren we verkocht en zijn we Oranje gevolgd naar wedstrijden in Brazilië, Oekraïne, Bulgarije, Engeland en Duitsland. Soms alleen voor een wedstrijd, maar we hebben er ook wel vakanties omheen gepland. Brazilië was zo’n vakantie, daar zal je niet zo gauw aan denken als vakantiebestemming, maar zo in combinatie wel. Het was een mooie reis, een prachtig land.”

Lid van de KNVB-vereniging ‘Ons Oranje’

Zondag speelt Oranje in de Ferenc Puskás Arena in Boedapest. „Vorig jaar hadden we al tickets voor deze wedstrijd”, vertelt Herman, „maar toen ging het feest niet door. Alle kaarten waren door de UEFA gecanceld. We zijn lid van de KNVB-vereniging ‘Ons Oranje’ en dan heb je meer zicht op de beschikbare tickets. Ze werken met een puntensysteem: hoe meer wedstrijden je bezoekt, hoe meer punten je krijgt en dan kom je hoger op de lijst voor de aankoop van kaarten.”

De wedstrijden in de Arena zijn allemaal door Herman, zijn vader Jacob Schonewille en vriendin Marije bezocht. „Leuke wedstrijden en top dat we er niet zo ver voor hoefden te reizen. Met de reis naar Boedapest hebben we best wel mazzel gehad”, glundert Herman.

„Via via kreeg ik de tip dat er door een bedrijf een vliegtuig gecharterd werd om fans te vervoeren. Of ik mee wilde. Nou, daar hoefde ik niet lang over na te denken, want een autoreis van 1325 kilometer is niet zo snel gemaakt. Nu vliegen we zondagochtend vroeg heen en komen in de nacht terug. Bij aankomst hebben we hier wel een hotelletje geboekt, want midden in de nacht ook nog terugrijden na zo’n lange dag lijkt me dat niet verstandig.”

Naar fanzone

„Aangekomen in Boedapest gaan we naar de fanzone. Daar verzamelen alle Oranjefans zich en dan gaan we in een mars achter de KNVB-bus aan naar het stadion.” Herman verheugt zich er nu al op: „Jazeker, als de verwachte 10.000 fans daar lopen, dan bouw je al sfeer op. Dat is geweldig om mee te maken.”

Desgevraagd geeft Herman een prognose: „Ik hoop vooral dat het een leuke wedstrijd wordt. Het is mooi als we winnen, maar ik ben bovenal voetballiefhebber, dus goed voetbal is het belangrijkste en als we dan ook nog winnen, ben ik natuurlijk een super trotse Oranjefan. De uitslag? Ik denk dat we gaan winnen met 2-1. En wie er scoort? Ik hoop dat Donyell Malen in de basis komt en scoort. Hij heeft nu al twee assists op zijn naam staan, dat doelpuntje gun ik hem van harte. Ja, natuurlijk Nederland ook!”, benadrukt Herman enthousiast.