Meer treinen tussen Groningen-Zwolle en Leeuwarden-Zwolle vanaf 2025 stap dichterbij

Via een eerdere aanvraag realiseerde Arriva de nieuwe nachttrein Groningen - Schiphol. Foto: ANP
Het Ministerie van Infrastructuur & Waterstaat vroeg daarop een economische evenwichtstoets aan, of een mogelijke schorsing van de plannen. ACM wees beide opties af. Dat betekent dat Arriva-treinen met meer aanbod en extra stops een stap dichterbij komen.
Weg vrij
Anne Hettinga, CEO Arriva Nederland: „ Arriva verwelkomt het besluit van de ACM over het afwijzen van het verzoek van het Ministerie van I&W tot het uitvoeren en schorsen van een economische evenwichtstoets. Daarmee is de weg vrij voor Arriva om de beide verbindingen vanaf 2025 te rijden. Arriva zet hiermee een stap in het versterken van het Nederlandse openbaar vervoer netwerk, specifiek in het noorden. Ook de politieke wens om snel weer met treinen te stoppen bij Thialf wordt hiermee gerealiseerd vanaf 2025. Elk uur gaan er voortaan twee treinen stoppen. We stimuleren zo steeds meer reizigers om te kiezen voor deze duurzame manier van reizen.”
Ontsloten
Met de dienstverlening op deze beide trajecten wordt het noorden via de trein beter ontsloten. De plannen van Arriva omvatten onder andere extra sneltreinen tussen Groningen en Zwolle en extra spitstreinen tussen Leeuwarden en Heerenveen. De aangeboden treinverbindingen zijn een aanvulling op intercitylijnen die het noorden verbinden met de rest van het land. Daarnaast wordt op beide trajecten tijdswinst gerealiseerd voor de reiziger.
Nieuwe kansen
Groningen- Zwolle:
De Arriva sneltreinen stoppen niet alleen in Assen, maar ook in Hoogeveen, dat daarmee een lang gekoesterde sneltreinstop krijgt. Voor Meppel is er ook goed nieuws: de nieuwe sneltrein stopt in Meppel in de ochtend in de richting van Groningen en in de middag vanuit de richting Zwolle. Meppel krijgt daarmee een extra snelle verbinding van en naar Groningen. Stoptreinen stoppen voortaan ook in Staphorst, als het aan Arriva ligt.
Leeuwarden-Zwolle:
Arriva wil twee stoptreinen per uur rijden tussen Leeuwarden en Zwolle, die stoppen op alle tussengelegen stations. Dit is inclusief station Heerenveen IJsstadion (Thialf) en het nieuw te openen Leeuwarden Werpsterhoeke. Tussen Heerenveen en Leeuwarden wil Arriva vier extra spitstreinen in de ochtend en vier extra spitstreinen in de middag rijden, die stoppen op alle tussengelegen stations en aansluiting bieden op de sneltrein naar Groningen. Een extra station bij Thialf maakt ook deel uit van de verkiezingscampagne van partijen in het noorden. Vanaf 2025 stopt de Arriva-trein twee keer per uur bij het IJsstadion.
Arriva diende eerder aanvragen als deze in. Onder andere de nieuwe nachttrein Groningen-Schiphol is hier een gevolg van.