Marijn Versteeg: 'De Pitts is veruit mijn meest favoriete vliegtuig'

Een bijzondere hobby of gewoon een bijzonder mens. De Hoogeveensche Courant laat regelmatig iemand aan het woord in de reeks Het Portret. Deze keer Marijn Versteeg.

Marijn Versteeg uit Hoogeveen is voorzitter van RMV Phoenix en vliegt met modelvliegtuigen.

Marijn Versteeg uit Hoogeveen is voorzitter van RMV Phoenix en vliegt met modelvliegtuigen. Foto: André Weima Fotografie

Naam: Marijn Versteeg

Leeftijd: 36 jaar

Woonplaats: Hoogeveen

Werkzaam als: Mechanisch ontwerper van astronomische instrumenten bij NOVA (de sterrenwacht in Dwingeloo)

Hobby: Modelvliegen


„Ik was ongeveer 12-13 jaar oud toen ik mijn eerste vliegtuig bouwde samen met mijn opa. Een mooi zweefvliegtuig met een spanwijdte van 2 meter. Ik had toen nog geen geld om een besturing te kunnen kopen, dus het was gooien en zweven op goed geluk. Eind jaren 90 ben ik lid geworden van modelvliegvereniging RMV Phoenix toen de vereniging nog in Tiendeveen een mooie locatie met clubgebouw had. Vlak voordat ik examen mocht doen voor mijn vliegbrevet moest de vereniging weg uit Tiendeveen en toen ben ik ook gestopt met modelvliegen omdat er geen faciliteit meer was. Maar 3 jaar geleden heb ik het vliegen weer opgepakt. Schijnbaar zat het nog ergens in de vingers, want ik heb mijn brevet toen snel gehaald en sindsdien vlieg ik fanatiek.”

Ik vlieg met zogenaamde ‘big scale’ aerobatics vliegtuigen . Dit zijn vliegtuigen met een spanwijdte tussen de 2 en 3 meter. Afhankelijk van het model is dit dan schaal 1:2.5 tot 1:4. Op dit moment heb ik 4 grote vliegklare modellen en een 5e in aanbouw. Alle modellen waarmee ik vlieg zijn radiografisch bestuurd. Vroeger was een besturing en andere elektronica bijna onbetaalbaar, maar dit is tegenwoordig veel toegankelijker en ook betrouwbaarder geworden. Hierdoor vliegt iedereen binnen de vereniging radiografisch.”

Pitts Challenger

„Het vliegtuig op de foto is een schaalmodel van een Pitts Challenger. Dit is veruit mijn meest favoriete vliegtuig om mee te vliegen. Een vliegtuig met een krachtige 110cc boxermotor waar ik zowel mooie rustige figuren mee kan vliegen als ook meer extreme aerobatics figuren.

Daarnaast heb ik bijvoorbeeld ook een echte jet met een turbinemotor. Dit is op zich spectaculair vanwege het geluid, de geur en de snelheid, maar het zal nooit mijn favoriet worden. De wat kleinere vliegtuigen met een spanwijdte tot 1.80 meter vliegen ongeveer 50-80 kilometer per uur. De grotere vliegtuigen waar ik veelal mee vlieg gaan ongeveer tot 100 kilometer per uur en mijn jet gaat nog een tandje harder als het moet. Die jet vliegt ook op echte kerosine (tanken op het vliegveld) de rest heeft benzinemotoren. Dat is makkelijk want ik tank gewoon een vaatje aan de benzinepomp en meng dit met een beetje 2-takt olie.”

Twee vlieglocaties

RMV Phoenix heeft op dit moment twee vlieglocaties. „Op dinsdag- en donderdagavond vliegen we vaak op het vliegveld van Hoogeveen. De vereniging heeft hier afspraken over gemaakt met de luchthaven en gemeente Hoogeveen. Daarnaast hebben we een veld in gebruik aan de Hollandschedijk tussen Hoogeveen en Hollandscheveld. Op dit veld wordt vaak in het weekend gevlogen omdat we dan niet terecht kunnen op het grote vliegveld. De vereniging telt op dit moment ongeveer 30-35 leden. Maar deze leden zijn niet allemaal actieve vliegers. Op een drukke vliegdag zijn er ongeveer 10 tot 12 vliegers op het veld te vinden. Meestal vliegen we dan met maximaal drie modellen tegelijk.”

Marijn probeert meestal op één avond in de week en op één middag in het weekend te vliegen. Vaak op zondagmiddag. „Soms lukt het om twee avonden in de week te vliegen. Maar we zijn uiteraard ook afhankelijk van de weersomstandigheden. Boven windkracht 3 is het eigenlijk niet leuk meer om te vliegen. En noorden of zuiden wind is voor onze vlieglocaties ook niet gunstig.”

Wedstrijden vliegen wil de Hoogevener in de toekomst wel gaan doen. „Zogenaamde F3AX wedstrijden, dit zijn ‘big scale’ kunstvluchtwedstrijden waarbij het de bedoeling is om vooraf vastgestelde figuren zo netjes en precies mogelijk te vliegen. Een jury van meestal vier personen beoordeelt de uitvoering van de figuren en men krijgt puntenaftrek bij fouten. Deze wedstrijden vinden plaats bij verschillende verenigingen door heel Nederland en er doen ook buitenlandse piloten mee. De modellen waarmee ik vlieg zijn geschikt voor deze wedstrijden en ik oefen dan ook al vaak de figuren van de competitie.”