Luchtpost: Jack van Egmonds jongensdroom is uitgekomen (2)

In een hangar op het Hoogeveense vliegveld zijn vliegtuigbouwer Jack van Egmond en zijn kleinzoon Tom al vanaf 2014 bezig met de bouw van een vliegtuig dat uiteindelijk dé publiekstrekker van het vliegveld Hoogeveen zal gaan worden. Een luchtwaardige, exacte replica van één van Nederlands meest befaamde jachtvliegtuigen: de Fokker D.21, de jager die in de meidagen van 1940 zo heldhaftig heeft gestreden tegen de vliegtuigen van de Duitse Luftwaffe. Naar verwachting zal de ‘Hoogeveense’ Fokker D.21 eind juli, begin augustus voor de eerste keer het luchtruim kiezen. In de aanloop naar dit grootse evenement blikken we in drie afleveringen van Luchtpost terug op het rijke luchtvaartleven van Jack van Egmond. Vorige week heeft u kunnen lezen hoe Jack van Egmond al als kleine jongen via de techniek van auto’s uiteindelijk belandde in de luchtvaartwereld.

Een van de bekendste oldtimerprojecten waar Jack van Egmond een groot aandeel in heeft gehad, was de restauratie van een Spitfire. Hier staat hij op het punt ermee op te stijgen vanaf vliegveld Hoogeveen.

Een van de bekendste oldtimerprojecten waar Jack van Egmond een groot aandeel in heeft gehad, was de restauratie van een Spitfire. Hier staat hij op het punt ermee op te stijgen vanaf vliegveld Hoogeveen. Foto: Gerrit Boxem

Een van de bekendste oldtimerprojecten waar Jack van Egmond een groot aandeel in heeft gehad, was de restauratie van een Spitfire van de Koninklijke Luchtmacht in het begin van de jaren negentig. Van Egmond: “Toen ik die Spitfire in 1989 aankocht, was het één grote bak roest. Met 20 vrijwilligers zijn we op het vliegveld Deelen drie jaar lang bezig geweest om deze kist weer vliegklaar te maken. Toen die klus geklaard was en ik ermee wilde gaan vliegen bleek er een probleem te zijn. Omdat dit toestel voor een groot deel eigendom was van de Koninklijke Luchtmacht, moest je militair vlieger zijn om met deze Spit te mogen vliegen en dat was ik natuurlijk niet. Prins Bernard, die nauw betrokken was bij het Spitfire project, heeft mij toen op de Vliegbasis Twenthe tot majoor laten benoemen, waarna ik wél bevoegd was om met dit jachtvliegtuig te gaan vliegen. Precies op tijd om mee te kunnen doen aan de flypass in juni 1994 boven Normandië, tijdens de vijftigjarige herdenking van D-Day.”

Nieuws

menu