Geert Oldenbeuving aan het werk voor het Broodjaar in Hoogeveen.

Kunstenaar Geert Oldenbeuving staat nooit stil. Ook niet in coronatijd

Geert Oldenbeuving aan het werk voor het Broodjaar in Hoogeveen. Foto: Delia Bremer

De coronapandemie raakt velen hard. Onder meer de culturele sector zal niet ongeschonden uit de ‘strijd’ komen. Hoe gaan kunstenaars, muzikanten en vele anderen die werken in de culturele branche om met deze crisis? Wat is de invloed van het coronavirus op hun werk, hun inkomsten, hun creativiteit, hun emotionele doen en laten? Delia Bremer, cultureel ondernemer en bovenal literair en beeldend kunstenares, vraagt het aan Geert Oldenbeuving uit Hoogeveen.

Een bouwvakker stapt het huis uit terwijl ik bij Geert Oldenbeuving (68) naar binnen storm. Nieuwe tegels en zo. Het is er behoorlijk stoffig, maar het gaat goed met Geert, gelukkig!

Hij heeft geen last van de corona gehad. Waar Oldenbeuving wel last van heeft is het ge-miep. Vermaakt u zich ook? Hoe komt u de dag door? Hij hoort niets anders via de radio en de media, maar de dagen komt hij goed door. Door iets nieuws uit te prakkiseren, ofwel de creatieve geest van een kunstenaar staat nooit stil. „Je ziet weer wat en denkt o, dan ga ik dit doen of dat. Ik vind dat een voorrecht om te hebben’’, zegt Oldenbeuving.

Oldenbeuving is net jarig geweest en voelt toch een beetje haast vanwege de tijd omdat hij nog zo graag zoveel wil doen. „Achteruit kijkend zijn tien jaren best wel snel gegaan. Daarom is de tijd waarin we nu leven erg voor een kind waarin een jaar misschien wel ervaren wordt als tien jaar. Dat vind ik jammer.” Er zit geen vast ritme in zijn dag. „De dag komt zoals hij komt, maar eerst begin ik met koffie en dan komen de ideeën en de rest vanzelf’’, zegt hij. Dit jaar heeft hij uitgeroepen tot Brood-jaar in Hoogeveen. Inwoners en kunstenaars van de kunstroute van Hoogeveen kunnen hun eigen ‘Herman Brood’ kunstwerk gaan maken en inleveren voor de expositie in de Tamboerpassage.

Schrijversbestaan

De Hoogeveense kunstenaar ervaart deze tijd als een schrijversbestaan. „Het is een eenzaam beroep en het voelt nu toch anders. Het idee dat je je werk niet kunt delen is al een barrière om het te gaan maken’’, vindt Oldenbeuving. Het wordt nog meer een Netflix-bestaan. Behalve de 1,5 meter afstand is de wereld voor hem niet zoveel veranderd. Opdrachten komen via de site en verkopen komen door enkele exposities wel binnen. Na corona wil hij wel drie kunstroutes in Hoogeveen om maar weer mensen te ontmoeten, om in gesprek te kunnen gaan en inspiratie op te doen. Daarnaast vindt hij het nieuws ook zo uitermate saai dat Oldenbeuving zichzelf tot enkele minuten nieuws per dag heeft beperkt. „Ik kan er niet meer naar luisteren. Het gaat alleen maar om het aantal besmettingen en mensen die niet willen, wel willen of het beter weten. En dat gaat maar door, ik wil dat allemaal niet meer verwerken. Het inspireert mij helemaal niet en ik ga er dood aan van binnen. Dus dat heb ik uitgezet. Laten we dit asjeblieft samen overwinnen want tenslotte hebben we allemaal hierin dezelfde vijand’’, zegt Oldenbeuving. Hij luistert liever naar uitgekozen muziek van singer-songwriters, muziek om van te genieten. Na corona wil Oldenbeuving weer bij elkaar zitten, maakt niet uit met wie, gewoon bij elkaar zijn.