Het Portret - Jan Bouwmeester: 'Ik geniet van elke vlucht, de vrijheid, het uitzicht, het vrije gevoel'

Een bijzondere hobby of gewoon een bijzonder mens. De Hoogeveensche Courant laat regelmatig iemand aan het woord in de reeks Het Portret. Deze keer Jan Bouwmeester.

Jan Bouwmeester bij zijn Cessna 172.

Jan Bouwmeester bij zijn Cessna 172. Foto: André Weima Fotografie

Naam: Jan Bouwmeester

Leeftijd: 63 jaar

Woonplaats: Hoogeveen

Hobby: vliegen


„In 1990 ben ik begonnen met vliegen (inmiddels al weer 32 jaar). Eerst heb ik mijn privé brevet behaald, nationaal (A2) en in 1991 mijn groot privé brevet (A1, dat heet nu PPL). Dit alles op vliegveld Hoogeveen. Een prachtig vliegveld van 1200 meter lang gras. Een pareltje in Nederland met veel bedrijvigheid, verenigingen et cetera. Van jongs af aan was ik gefascineerd van de luchtvaart. Elk vliegtuig wat ik hoorde, moest ik ook zien. Ik droomde ervan om ooit zelf een keer te kunnen vliegen. Na een aantal jaren sparen is het mij gelukt om het brevet te halen. Wel mijn privé brevet waar ik niet commercieel mee mocht vliegen.”

Cessna 172

„Na drie jaar vliegtuigen huren heb ik een vliegtuig gekocht. Een Cessna 172, de PH-JBF. Met dit toestel vloog ik samen met vrienden familie en collega’s en verhuurde het vliegtuig onder andere voor reclamesleepvluchten. Ik mocht dan zelf niet vliegen omdat ik een privé brevet had. Dit voelde niet goed en heb ik in het jaar 2000 mijn beroepsbrevet gehaald (CPL) zodat ik ook commerciële vluchten mag doen, zoals reclamesleepwerk.

Inmiddels heb ik ruim 2600 uur gevlogen op verschillende vliegtuigen. Vooral in Nederland maar ook tochten naar Engeland, Duitsland, Tsjechië, Frankrijk, Zwitserland, Oostenrijk en Italië.

In deze periode heb ik ook nog 5 jaar parachutisten mogen droppen, 10 – 14 keer per dag naar ruim 4 kilometer, soms boven de wolken in het zonnetje en genieten! Mijn mooiste vlucht was een meerdaagse vlucht met de Cessna via Zwitserland naar Italië, over de prachtige Alpen en terug via Zuid-Frankrijk. Als ik een week niet heb gevlogen, voelt dat niet goed, dan begint het te kriebelen en moet ik even de lucht in. Ik vlieg bijna altijd vanaf vliegveld Hoogeveen, soms vanaf Eelde.”

‘Ik vlieg nooit alleen’

„Ik geniet van elke vlucht, de vrijheid, het uitzicht, het vrije gevoel en snel ergens naar toe kunnen vliegen, onder andere in circa 35 minuten van Hoogeveen naar Ameland. De Waddeneilanden zijn prachtig. Dit doe ik vaak met mijn familie, vrienden of kennissen. Even snel naar het strand en anderen mee laten genieten. Ik vlieg nooit alleen, graag deel ik met anderen het genieten van het vliegen.

Regelmatig vlieg ik voor de stichting Hoogvliegers met kinderen die ziek, gehandicapt of ongeneeslijk ziek zijn. Het geeft dan zo’n mooi dankbaar gevoel dat ik dit kan betekenen voor deze kinderen, één dag piloot mogen en kunnen zijn. Maar ook maak ik zo af en toe rondvluchtjes voor onder andere stichtingen en verenigingen die iets betekenen voor de samenleving.

Mijn jongste passagier was 3 maand oud en de oudste tot nu toe 98 jaar. Vaak kom ik tegen dat oudere mensen voor het eerst de lucht in gaan en dan zo genieten van het uitzicht, hun straat, omgeving en woning van boven bekijken. Ik geniet dan ook omdat ik mijn hobby, vrijheid in de lucht met anderen kan delen.”

Het grote aantal ‘oldtimer’ vliegtuigen op één vliegveld is uniek

„Momenteel vlieg ik veel op een prachtige Cessna uit 1956. Het is de oudste vliegende Cessna 172 in Europa. Dit toestel maakt deel uit van Egmond Vintage Wings in Hoogeveen. Een stichting die vooral vliegtuigen uit de tijd rond de Tweede Wereldoorlog (warbirds) vliegend houden. Het grote aantal ‘oldtimer’ vliegtuigen op één vliegveld is uniek voor Nederland/Europa, en super voor Hoogeveen.”

Elke vlucht vraagt de nodige voorbereidingen

„Vliegen is ‘serieus fun’. Alles moet optimaal zijn, het vliegtuig, je gezondheid, het navigeren, kennis van het weer, wijzigingen door nieuwe regelgeving of aanpassingen in het luchtruim. Ook het weer is soms onvoorspelbaar. Dat maakt dat niet elke vlucht uitgevoerd kan worden zoals je vooraf bedacht hebt. Dit alles maakt vliegen zo boeiend. Elke vlucht vraagt de nodige voorbereidingen, wat is de procedure van het te bezoeken vliegveld, hoe navigeer ik, waar moet ik op letten tijdens de vlucht, welke hoogte mag gevlogen worden en hoe onderhoud ik het contact met de verkeersleiding.”

Dromen

„Ik droom er nog van om een tocht te vliegen van enkele weken door Europa. Kleine vliegvelden opzoeken, van Noorwegen tot Griekenland Genieten van het vliegen en verschillende culturen, wie weet ooit als ik met pensioen ben.”