Bij de inrichting van parkeergarage De Kaap is rekening gehouden met elektrische auto's

In parkeergarage De kaap staat nu (nog) geen laadpaal geregistreerd. Foto: André Weima
Is een brand van een elektrische auto in een parkeergarage extra gevaarlijk? „Ja, een brand in een elektrische auto is altijd een grotere uitdaging dan een normale autobrand. Bij een brandende elektrische auto komt meer rook vrij en kan de auto ook later weer spontaan ontvlammen”, vertelt districtscommandant Albert-Jan Giethoorn van brandweer Zuidwest-Drenthe.
Een aantal zaken verhoogt dit risico, zoals een gebrekkige/beschadigde kabel of laadpaal, problemen met het batterijmanagementsysteem, een auto die tegen een laadpaal rijdt en een elektrische auto met een kapot accupakket.
Sprinklers
„Bij de bouw van parkeergarage De Kaap hebben wij het advies gegeven om sprinklers te installeren. Deze maken de brand beheersbaar. De gemeente heeft dat advies gevolgd. Verder volgen we de handleiding van het Instituut voor Fysieke Veiligheid (IFV). Daarin staat onder meer het advies om, indien er laadpalen worden geplaatst, deze te positioneren dicht bij de in- of uitgang.”
In parkeergarage De Kaapzijn twee laadpalen voor elektrische auto’s te vinden.
Wetswijziging op komst
Bij de brandweer Zuidwest-Drenthe komen veel adviesaanvragen uit heel Drenthe binnen over laadpalen. „Een vereniging van eigenaren nu nog kan voorkomen dat er een laadpaal wordt geplaatst in een parkeergarage. Die wetgeving verandert volgend jaar.”
Brandveiligheid De Kaap volgens recente regels
Gesteld wordt door Brandweer Nederland dat de brandveiligheidsmaatregelen bij parkeergarages waarin een brand heeft plaatsgevonden meestal gebaseerd zijn op oudere, niet-elektrische auto’s. Bij parkeergarage De Kaap is dat dus niet het geval.