Eerder een nieuwe heup door unieke samenwerking Treant Zorggroep en OCON Orthopedische kliniek

Door de afschaling van de reguliere zorg vanwege de coronapandemie was de wachttijd voor een nieuwe heup bij Treant Zorggroep gestegen. In sommige gevallen moesten mensen langer dan een jaar wachten. Door een nieuwe samenwerking met OCON Orthopedische kliniek is deze wachttijd verkort.

Orthopeed Floris den Boer en patiënt mevrouw van Selling.

Orthopeed Floris den Boer en patiënt mevrouw van Selling. Foto: Treant Zorggroep

98 patiënten zijn sinds december geholpen aan een nieuwe heup. Patiënten die normaal gesproken nog drie tot zes maanden langer hadden moeten wachten. De situatie is al langer bekend, er zijn lange wachtlijsten ontstaan door corona waardoor ziekenhuizen met inhaalzorg te maken hebben. Floris den Boer, orthopeed bij Treant: „Orthopedie heeft veel stilgelegen tijdens de pandemie. Ten opzichte van andere vakgroepen hebben wij minder acute patiënten. OK-personeel en verpleegkundigen werden daarom ingezet voor coronazorg, wat invloed had op de OK-capaciteit. Dit resulteerde in enorme wachtlijsten. We zijn extern naar een oplossing gaan zoeken om deze wachtlijsten zo snel mogelijk naar een normaal niveau te krijgen. Zo kwamen we bij OCON terecht.” De kliniek in Hengelo is verantwoordelijk voor de preoperatieve screening, de anesthesie en assistentie tijdens de operatie. En nadien de verzorging op de verpleegafdeling. De poliklinische nazorg is vervolgens weer in handen van Treant Zorggroep.

Nieuws

Meest gelezen

menu