Droomopdracht voor Nick Cornelissen, oud-inwoner van Pesse. Hij maakt voor de KNVB een droneshow om fans van de Oranje Leeuwinnen te bedanken

De Oranje Leeuwinnen hebben na hun klinkende overwinning afgelopen woensdag op Zambia (3-10) hun fans op een speciale manier bedankt voor hun steun op afstand tijdens de Olympische Spelen. Dat deden zij met een filmpje van een spectaculaire dronelichtshow, die sinds vrijdag via allerlei (sociale)mediakanalen te zien is.

Nick Cornelissen is trots op de opdracht voor de KNVB.

Nick Cornelissen is trots op de opdracht voor de KNVB. Foto: Anymotion Productions

Een product van Nick Cornelissen en zijn team. De 27-jarige oud-inwoner van Pesse en Zuidwolde is mede-eigenaar van het bedrijf Anymotion Productions, dat de show voor de KNVB mocht uitvoeren. Een droomopdracht.

„Enorm gaaf”, omschrijft Cornelissen zijn allereerste opdracht voor de KNVB. Hij is trots. ,,De KNVB wilde eens iets anders en kwam via via bij ons terecht. Anymotion Productions is het enige bedrijf in Nederland dat een dergelijke opdracht kan uitvoeren. Wat wij doen is dus uniek”, vertelt de ondernemer, die tegenwoordig in Amersfoort woont.

De droneshow, waarvan opnamen werden gemaakt, vond plaats boven Zeist en Rotterdam en sloot aan bij de Olympische campagne van de KNVB, getiteld ‘Light It Up’. „Deze campagne ondersteunt de Oranje Leeuwinnen op weg naar hopelijk een gouden medaille in Tokio”, liet de KNVB weten.

(tekst loopt door onder de foto)


100 drones ingezet

Tijdens de liveshow werden 100 drones ingezet, met onder elke drone een lamp. Al die lampen gezamenlijk vormden één geheel. Cornelissen legt uit: ,,Voor de definitieve uitvoering wordt een show altijd eerst digitaal drie keer gecontroleerd en gesimuleerd. Hierna wordt een show op eigen locatie minimaal twee keer testgevlogen. Aangekomen op locatie testen we de show nogmaals en een dag later vliegen we de final show. Zo kunnen we de veiligheid garanderen, wat bij ons op nummer 1 staat.”

Nog enkele bijzondere weetjes: Voor één show van 10 minuten met 100 drones zijn in totaal zo’n 500 acculadingen nodig. De show duurt 8 minuten en is in de lucht tot zo’n 70 meter breed en hoog. De drones legden gezamenlijk per show zo’n 50 kilometer af.

(Tekst loopt door onder de foto)



Het uitwerken van het script, het bedenken van de choreografie, de opnamen zelf en ten slotte het editen van de video hebben in totaal ongeveer twee maanden in beslag genomen. De video is vervolgens vanuit Tokio ingeleid door een vijftal speelsters van Oranje. Het filmpje is onder meer te bewonderen via het instagramaccount van de Oranje Leeuwinnen. ,,Het aantal reacties eronder is ongekend. Die zijn lovend. Mensen vinden het gaaf.”

Wie de video bekijkt ziet onder meer een oranje hart, de Nederlandse vlag, een vlam en de tekst ‘Fans, bedankt voor jullie steun’ met daaronder gemonteerd het nummer ‘Shoot Me Down’ (Light it up)’ van zangeres Elize, dat het officiële anthem is voor de Olympische Spelen van de speelsters van Sarina Wiegman.

(tekst loopt door onder de foto’s)

‘Een beproeving’

Droneshows worden volgens Cornelissen steeds vaker ingezet voor marketingdoeleinden. Naast de opdracht van de KNVB heeft hij al meer bijzondere shows mogen verzorgen, zoals voor de albumrelease van dj Robin Schulz in opdracht van Warner Music. Tientallen drones gingen toen de lucht in en bewogen op Robin’s single ‘In Your Eyes’. Ook deze show werd vastgelegd op video, zodat fans over de hele wereld konden meegenieten van het spektakel. ,,Dat was gaaf om te doen, maar ook een beproeving. Normaal hebben we zo’n twee maanden nodig om alles uit te werken. Nu hadden we slechts een week.” Niet voor niets is de uitdrukking ‘onder druk wordt alles vloeibaar’. Het lukte.

Tot nog toe heeft de meeste indruk op de ondernemer echter een kleinschalige droneshow gemaakt. ,,Dat was een bruiloftshow. Mensen stonden arm in arm, het was heel romantisch en emotioneel.”

De afgelopen anderhalf jaar gingen diverse opdrachten niet door in verband met de coronamaatregelen. ,,We hopen snel weer liveshows te kunnen geven. Die geven toch echt de allermooiste ervaring.”

‘Gigantische investering’

Momenteel is het maximumaantal drones dat Anymotion Productions kan inzetten 100, maar gewerkt wordt aan een uitbreiding naar 200. ,,Het is een gigantische investering. Drones zijn duur.” De oud-inwoner van Pesse en Zuidwolde prijst zich gelukkig met een naar eigen zeggen betrouwbare investeerder. ,,Hij heeft veel ervaring in de evenementenwereld en dronebusiness. Hij is gewend te ondernemen in de wereld. Zo is hij onder meer betrokken bij de organisatie van Air Races en Formule 1.”

Cornelissen is destijds cum laude afgestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam, waar hij Engineering, Design and Innovation studeerde. Hij had tijdens zijn studie nog geen idee ooit een dronebedrijf te hebben. Via een stage proefde hij aan de dronewereld. Drie jaar geleden kocht hij samen met een paar vrienden twee drones, waarmee ze zijn gaan testen. Al snel kwamen ze in contact met de investeerder, die ook in het bezit was van drones. Inmiddels bestaat het bedrijf officieel anderhalf jaar.

Het jonge team bestaat uit vijf personen, allemaal rond de 27 jaar én dronespecialist. ,,Het is een semi uit de hand gelopen hobby”, bekent Cornelissen. ,,Het vergt een flinke investering in materiaal en tijd, maar ons doel is uiteraard hier een goed lopend bedrijf van te maken, de grootste in Nederland en ook daarbuiten.” Of elk verzoek van een klant kan worden uitgevoerd? ,,Bijna alles en zo niet, dan zijn wij creatief genoeg om met oplossingen te komen.”

Handtekeningen Oranje Leeuwinnen?

De KNVB is blij met het eindresultaat. Als dank ontving het team van Anymotion Productions een Oranjeshirt, dat een prominente plek krijgt op het kantoor. Of de handtekeningen van de Oranje Leeuwinnen erop staan? Met een lach reageert Cornelissen: ,,Nee dat niet, maar dat is achteraf vast nog wel te regelen.”