Drie organisaties uit Hoogeveen bundelen krachten voor Mont Ventoux-actie: 'Verhalen komen samen bovenop deze berg'

Jan Willem Ek op de Mont Ventoux. Foto: Eigen foto

Beklim lopend of fietsend de Mont Ventoux op 1 of 2 september. De genadeloze klim naar de kale top van de Mont Ventoux symboliseert de strijd die kankerpatiënten en hun naasten dagelijks voeren tegen deze ziekte. Drie Hoogeveense organisaties bundelen hun krachten om dit voor een groep Hoogeveners mogelijk te maken. ‘Door je te laten sponsoren haal je geld op voor KWF Kankerbestrijding en voor het THHD, centrum voor leven met en na kanker in Hoogeveen. Dat geld is hard nodig’, aldus het bestuur van het Toon Hermans Huis.

Inschrijven kan tot 31 mei via www.grootverzettegenkanker.nl; om de deelname te koppelen aan het Toon Hermans Huis Drenthe kan THHD worden vermeld als sponsorbijdrage.

Deze drie Hoogeveense organisaties die samen Hoogeveen willen enthousiasmeren voor de specatculaire sponsortocht zijn het Toon Hermans Huis Drenthe, De Peddelaars en Move2B.

Voorzitter Jan Willem van Ek THHD: ‘De Mont Ventoux op, zwaar maar prachtig’

Twee maal eerder trotseerde hij zelf de Mont Ventoux: voorzitter Jan Willem Ek van het Toon Hermans Huis Drenthe (THHD). „In 2010 en 2011. In 2012 was ik erbij als vrijwilliger. De Mont Ventoux beklimmen is een uitdaging, een die ik graag zelf nog eens onderneem. Nog mooier leek het ons om dit te doen in een groter Hoogeveens verband, een grote groep afvaardigen namens het Toon Hermans Huis.”

Het Toon Hermans Huis Drenthe, gevestigd in Het Klooster in Hoogeveen is een ontmoetingsplek voor mensen die te maken hebben met kanker. De beklimming van de Mont Ventoux voor KWF (Groot Verzet tegen Kanker) past goed bij de Hoogeveense organisatie. Van EK: „Het trotseren van deze berg helpt veel mensen, het geeft hen de mogelijkheid om hun ervaringen of verdriet een plek te geven. Iedereen heeft zijn eigen verhaal en die verhalen komen samen bovenop deze berg.”

Groep Hoogeveners

De voorzitter geeft aan dat THHD het mooi zou vinden als het lukt om een groep van 15 of 20 Hoogeveners te kunnen vormen die in het najaar samen de bijzondere klim gaan maken. „En als dat aanslaat kunnen we het volgend jaar misschien zelfs wel uitbreiden”, fantaseert de voormalig huisarts enthousiast. Omdat hij weet dat de beklimming goede voorbereiding vereist heeft het THHD de samenwerking gezocht met De Peddelaars en Move2Be. „Ongetraind moet je de Mont Ventoux niet opgaan. Daarvoor is het te zwaar. Bovendien: hoe breder het gedragen wordt in de samenleving hoe leuker het is.”

En Ek zelf? Die is al volop in training voor de sponsortocht uiteraard. „Het Toon Hermans Huis en het KWF kan de financiële steun goed gebruiken. Om mensen met kanker en hun naasten goed te begeleiden en om behandelingen te verbeteren.”

Rudi Nagengast van De Peddelaar: Leren schakelen om de berg op te komen

Rudi Nagengast, jeugdtrainer van de Peddelaars, geeft deelnemers die dat willen een aantal lessen in hoe een berg op te klimmen. „Een berg op fietsen vergt oefening. Wat voor materiaal heb je nodig en hoe rij je een berg op. De Mont Ventoux is een kale berg. Het kan er winderig zijn, maar ook koud of juist heel erg warm. Ik ga vertellen hoe je je daarop voor kunt bereiden. De meeste mensen die een berg op fietsen hebben van nature de neiging om in een bepaalde versnelling omhoog te fietsen en pas te gaan schakelen als ze niet meer vooruit komen. Ik ga ze leren hoe je gebruik maakt van je versnellingen en daar gaan we ook op trainen.”

De eerste training gaat Nagengast vooral kijken wat voor vlees hij in de kuip heeft. „Ik weet niet wat er aan deelnemers op afkomt. Hoe getraind ze zijn en wat voor ervaring ze hebben. Ze hebben allemaal wel een doel: die berg op om geld in te zamelen. Daarna gaan we trainen op de VAM-berg. Het is ideaal dat we zo dichtbij kunnen trainen op klimmen. Voorheen gingen we met de jeugd wel eens naar de Holterberg of in Limburg om ze daar te leren klimmen. Maar dit is echt een prachtige uitbreiding van de trainingsmogelijkheden in de buurt. Mensen die nu beginnen te trainen, moeten in september de Ventoux wel opkomen.”

Of Nagengast zelf ook de berg opgaat. Hij heeft het per slot van rekening eerder gedaan en heeft ervaring met de berg. „Het is lang geleden dat ik de Ventoux op ben geklommen. Dat was in de jaren 90 tijdens koersen. Maar het is wel de bedoeling dat ik mee die berg op ga, straks.” Wie mee wil doen met de trainingen en de Ventoux op wil kan zich aanmelden via MTVentoux@thhd.nl.

Fysiotherapeut Harald Guttink van bij Move2be

Harald Guttink, fysiotherapeut bij Move2be, fietst dit jaar zelf niet mee de Mont Ventoux op maar zal wel op de achtergrond zijn steentje bijdragen. Bij fysiopraktijk Move2be zullen verschillende fysiotherapeuten deelnemers van de klim begeleiden.

Guttink heeft in 2012 zelf één keer de Mont Ventoux beklommen op de fiets maar dit jaar, door een te drukke planning, zal hij niet mee reizen naar Frankrijk. „Het zat er dit jaar helaas niet in om mee te doen, maar hier in de praktijk help ik de deelnemers allemaal op weg naar die beklimming. Er gaan wel een paar collega’s mee de berg op.” De groep deelnemers, die via het Toon Hermans Huis zijn aangemeld, krijgen van Guttink tips en tricks mee hoe ze het best met blessures kunnen omgaan en trainen ze samen om de core- en beenspieren sterker te maken. „Deze twee spiergroepen heb je het hardst nodig om een berg op te fietsen. Door deze goed te trainen kunnen eventuele blessures hopelijk worden voorkomen.”

Maatschappelijk werk

De rol die een fysiotherapeut speelt bij de voorbereiding van zo’n beklimming staat volgens Guttink in lijn met het maatschappelijke werk. „We werken hier ook met een grote groep kankerpatiënten. Onze fysiotherapeut Tessa is gespecialiseerd op het gebied van oncologie en doormiddel van krachttraining en fietsen probeert zij deze mensen weer sterker te maken en voor te bereiden op de klim.” Veel van deze deelnemers fietsen al jaren mee de Mont Ventoux op.

Tijdens het begeleiden van de groep deelnemers worden vooral de onderwerpen; hoe kom je een berg op, welke spiergroepen gebruik ik, hoe moet ik hiervoor trainen en wat kan ik thuis doen om de klim draagbaar te maken besproken.

Nieuws

menu