De speciale band tussen Hoogeveen en de Alouette: Museum in Barneveld houdt herinnering levend aan legendarische heli

De Alouette helikopter en de plaats Hoogeveen werden in het verleden vaak in één adem genoemd. Er was een onlosmakelijke band tussen die twee. Het begon al in 1962 toen een splinternieuw bedrijf, de NV Lichtwerk, zich in Hoogeveen vestigde en vrijwel direct na zijn oprichting een Luchtmachtorder in de wacht wist te slepen voor het onderhoud aan de Alouette-reddingshelikopters van de Search-and-Rescue (SAR). Aanvankelijk de Alouette 2; vanaf 1965 de grotere Alouette 3.

Alouettes 2 en 3 van de SAR voor de Lichtwerk fabriekshal in Hoogeveen in 1965. Wellicht zijn ze over enige tijd weer in volle glorie te zien in het Alouette museum in Barneveld.

Alouettes 2 en 3 van de SAR voor de Lichtwerk fabriekshal in Hoogeveen in 1965. Wellicht zijn ze over enige tijd weer in volle glorie te zien in het Alouette museum in Barneveld. Foto: Gerrit Boxem

De van opvallend feloranje vlakken voorziene helikopters stonden voor en na hun testvluchten vaak opgesteld voor de grote Lichtwerk-hal. Soms wel twee of drie tegelijk en dat was voor luchtvaartliefhebbers in Hoogeveen en omgeving natuurlijk smullen geblazen. Ze stonden dan foto’s te maken van de heli’s vanachter het hek dat om de fabriek stond. Ikzelf heb daar ook vele keren gestaan om de helikopters van dichtbij in actie te kunnen zien. Als er weer eens zo’n reddings-Alouette na een onderhoudsbeurt een testvlucht maakte, fietste ik na schooltijd vliegensvlug naar het vliegveld om de heli’s te fotograferen met het eenvoudige fototoestel dat ik van mijn vader mocht lenen. Ik heb één keer aan een van de Lichtwerk-medewerkers gevraagd of ik even binnen de omheining van het fabrieksterrein mocht komen om daar een fotootje te maken, maar dat konden ze echt niet toestaan, zo vertelden ze mij want het ging hier om militaire geheimen.

Nieuws

menu