De noodzaak van Natuuronderwijs

‘Hij heeft een regenworm de kop afgehakt’ ‘Ja, maar dat deed ik niet expres.’ ‘Welles!’ ‘Nietes!’ ‘Weet je eigenlijk waar regenwormen goed voor zijn’, vraagt mijn collega. En dat is het begin van een lesje over regenwormen. We zijn bijna klaar met de werkochtend bij het IVN-Struunhuus als er nog een boom geplant moet worden en een van de jongens tijdens het graafwerk een regenworm raakt.‘Is het erg’, wil mijn collega weten.

Grietje Loof geeft natuurles aan jonge kinderen.

Grietje Loof geeft natuurles aan jonge kinderen. Foto: Hero Moorlag

Ze zitten in het eerste jaar van het voortgezet onderwijs. Ze hebben nog nooit een boom geplant, zelfs nog nooit een gat gegraven om een boom te planten. Deze ochtend wordt het weer duidelijk. Er is over Natuur nog veel te zaaien om later te oogsten. Niet alleen zou ieder kind voor het tiende jaar een boom moeten planten, de lesjes over bodem, bijen, vlinders, bomen, ze zijn broodnodig. We prijzen ons bij IVN gelukkig dat we buiten onze ‘eigen’ groene activiteiten ook scholen kunnen helpen bij Natuuronderwijs. Dat er vanuit de IVN-beroepskrachten mooie lesprogramma’s richting de scholen gaan, zowel in het basis als voortgezet onderwijs. Het is zo belangrijk. Niet alleen rekenen en taal, niet alleen de puntjes op de i maar ook leren over onze eigen leefomgeving en het belang van Natuur dichtbij.

Groene toekomst

Nieuws

menu