Buurtbewoners Wolfsbos en Zuid blij met plannen voor aanpak 'racebaan'. Extra middengeleiders en plateaus aangedragen als oplossing

De inloopavond voor betere verkeersveiligheid op de Boekweitlaan. Lomanlaan en Buizerdlaan werd goed bezocht. Foto: Andre Weima Fotografie

Als het om verkeersveiligheid gaat heeft menigeen zijn woordje klaar en dat was gisteravond niet anders tijdens de inloopavond die werd gehouden in de Bethel-kerk in Hoogeveen. Onderwerp van gesprek: het veiliger maken van de Lomanlaan, Boekweitlaan en Buizerdlaan.

In een van de zalen van de baptistenkerk zaten de tafels vol. Mensen gebogen over de situatietekeningen en foto’s van de gewraakte ‘racestraten’ vonden elkaar in verhalen over allerhande gevaarlijke situaties die zij hier hebben meegemaakt. Op gekleurde plakbriefjes konden zij hun ideeën spuien over maatregelen die zij noodzakelijk achten om de route veiliger te maken. De drie wegen die in elkaar overgaan zijn onderdeel van een doorgaande route waar 50 kilometer per uur gereden mag worden. Er zijn weggebruikers die er veel, soms heel veel harder rijden. Met alle gevolgen van dien.

Subsidiepotten

Buurtbewoners trokken, met steun van het CDA, aan de bel en vonden gehoor. De gemeente had de problemen al in het vizier maar er was nog geen onderhoud gepland aan deze wegen waaraan een herinrichting gekoppeld kan worden en ook was nog geen geld beschikbaar voor aanpassingen. Dankzij subsidiepotten voor verkeersveiligheidsprojecten van het rijk en de provincie denkt de gemeente nu wel financiële mogelijkheden te hebben. Een motie van de lokale politiek, waarin gevraagd werd om het te onderzoeken, werd vorige week aangenomen.

Verkeerskundige Oene Hoekstra van de gemeente Hoogeveen had dan ook plezier in de bijeenkomst. „We hebben deze wegen al langer in beeld.” Als oplossing presenteerde Hoekstra maatregelen als snelheidsverlagende plateaus en zogeheten middengeleiders waardoor het oversteken in etappes mogelijk wordt.

Zebrapad geeft schijnveiligheid

Zebrapaden, zoals sommige mensen tijdens de bijeenkomst opperden op de plakbriefjes, daar is de verkeerskundige geen voorstander van. „Die zijn niet zo veilig als mensen dat graag willen.” De ervaring leert, ondanks het feit dat stoppen voor een zebrapad verplicht is als iemand er wil oversteken, weggebruikers dat niet doen. In nette bewoordingen legde de ambtenaar uit dat het rijgedrag van Nederlanders gewoonweg hufterig is. We rijden te hard, nemen voorrang en negeren zebrapaden. Gebrek aan mankracht zorgt ervoor dat er niet zoveel wordt gecontroleerd op overtredingen als men graag zou willen. „Dus zetten we in op snelheidsremmende maatregelen, dan moet het langzamer op bepaalde plekken. Dat doen we dan wel in die mate dat de route aantrekkelijk blijft. De 50 kilometer per uur blijft wel bestaan op deze wegen. Met plateaus zorgen we ervoor dat weggebruikers bij knelpunten, met name school- en fietsroutes, moeten afremmen naar zo’n 40 kilometer per uur.” Mild voegde hij toe: „Vergeet niet, 90 procent van de weggebruikers houdt zich aan de regels.”

Een aantal middengeleiders ligt er al in deze drie wegen. „Op de oversteekplekken nabij de Baarlelaan en de Ericalaan niet. Het oversteken bij De Wielewaal, moet tevens veiliger met het oog op de kinderen die daar vlakbij naar school gaan. In deze omgeving is sowieso sprake van veel oversteekbewegingen.”

Omrijden om veilig over te steken

Voor een van de bezoekers van de inloopavond, zij wil niet met de naam in de krant, is de komst van middengeleiders meer dan welkom. Ze woont vlakbij maar durft de Boekweitlaan niet te gebruiken. „Ik heb MS en heb altijd last met oversteken. Als ik dat doe, fiets ik naar de De Arend, daar kan ik de oversteek in twee keer maken. Maar ook met de auto pak ik een andere weg. Dan rijd ik rond via de Valkenlaan.” Het ernstig ongeluk dat haar buurvrouw maart vorig jaar kreeg heeft veel indruk gemaakt vertelde ze. „De hele buurt is daar enorm van geschrokken. Dat was hier vlakbij. De dominee van deze kerk kwam als eerste helpen, wist je dat?”

Al hebben buurtbewoners de indruk dat de Buizerdlaan, Boekweitlaan en Lomanlaan drukker zijn geworden sinds op de Wolfsbosstraat een maximumsnelheid van 30 kilometer per uur is ingevoerd, is daar volgens Hoekstra geen aantoonbaar bewijs voor. Het aantal verkeersbewegingen is stabiel. Dat ligt volgens hem op ongeveer 6000 tot 7000 per 24 uur.

Gevaar bij Goede Herderkerk

Anna Henstra, hoorde de klacht over het mijden van de Wolfsbosstraat maandagavond meermaals. Als 28-jarige is zij een van de jongeren die zich inzet voor een betere verkeersveiligheid. Ze heeft afgelopen tijd in de omgeving handtekeningen opgehaald om steun te krijgen voor de aanpak van de drie wegen. „Ik moet regelmatig de Boekweitlaan oversteken om naar winkelcentrum de Nije Nering te gaan of wanneer ik mijn ouders wil bezoeken.” Volgens haar zijn de problemen in de omgeving van de Goede Herderkerk het grootst. „Daar zit een bocht en ook al kun je daar in twee keer oversteken, je hebt geen goed zicht.” Over de veiligheid van overstekende kinderen maakte ze zich evenzo zorgen.

Verkeersouders De Sprong haken aan bij actiegroep

Dat doen ook de verkeersouders van De Sprong, een van de scholen in De Zuiderbreedte. De leden van deze bezorgde ‘oudergroep’ zijn aangehaakt bij het buurtinitiatief. Maar deze ouders willen graag meer dan enkel een betere veiligheid op de Lomanlaan, Boekweitlaan en Buizerdlaan. Hen gaat het om een veilige omgeving bij school. „Wij zijn hier al lang mee bezig, maar hadden geen goede ingang bij de gemeente. Die is er nu wel”, legde verkeersouder Marja Rotensen maandagavond uit.

Ook zij kon hele plannen tonen want de ouders hebben hier al uitvoerig over nagedacht. Lachend legde Rotensen hun verkeerskennis uit: „Ik ben rij-instructeur, een andere ouder is wegafzetter en een derde is agent.”

Volgens de verkeersouders kan de situatie bij de Zuiderbreedte veiliger. Een deel van het wegdek is nu bijvoorbeeld gestraat in een rood-grijs gestreept patroon. Bedoeld als een soort van wegmarkering. „Die is niet duidelijk en geeft een suggestie van een zebrapad. Maar in feite is het niets.” Auto’s stoppen op dit gedeelte regelmatig om kinderen uit te laten stappen terwijl dit de looprichting van leerlingen is. Het deel wat ingericht is als ‘kiss en ride’ (stoppen en uitstappen - redactie) wordt gebruikt als parkeerplek.

„Oene Hoekstra is bij ons op school geweest en heeft onze voorstellen bekeken. Nieuwe zoneborden lijken er te gaan komen, over de andere plannen kan hij niet alleen beslissen”, vertelde Rotensen. Toch was ze hoopvol, want verkeersveiligheid leeft. „We denken onder meer aan een verplichte rijrichting. Het zal niet makkelijk zijn om het gedrag van mensen te veranderen, maar we moeten het proberen.”

Nieuws

menu