Een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht landt na een avondlijke oefenvlucht op de thuisbasis Leeuwarden.

Avondvliegen boven Zuid-Drenthe zorgt voor veel geluidshinderklachten

Een F-16 van de Koninklijke Luchtmacht landt na een avondlijke oefenvlucht op de thuisbasis Leeuwarden. Defensie

Hoogeveen / Meppel - Het donderend gerommel van enkele straaljagers die hoog boven de regio Emmen - Hoogeveen vlogen, zal de meeste bewoners van Zuid-Drenthe afgelopen donderdagavond niet zijn ontgaan. Het was afkomstig van twee F-16’s die op die bewuste avond waren opgestegen van hun thuisbasis Leeuwarden om vervolgens boven onze regio te gaan oefenen.

De vliegers hadden als opdracht om boven Drenthe het geven van luchtsteun aan militairen op de grond te simuleren. Beide F-16’s vlogen ongeveer een uur boven Zuid-Drenthe op zo’n 4 kilometer hoogte.

Reden van de extra vliegbewegingen is dat de vliegtuigen en helikopters van de Koninklijke Luchtmacht tegenwoordig meer dan normaal boven ons land vliegen, ook boven Drenthe. Dit, omdat de mogelijkheden om te oefenen in het buitenland vanwege het coronavirus momenteel beperkt zijn. Volgens het ministerie van Defensie wordt geprobeerd de oefeningen en trainingen binnen het vliegprogramma 2021 zoveel mogelijk eerlijk te verdelen over Nederland. Afgelopen week werd van maandag tot en met donderdag in de avonduren boven de provincies Drenthe, Friesland, Overijssel en Brabant gevlogen. Dat gebeurde tot uiterlijk 23.00 uur. De laatste avondvliegoefeningen staan gepland op de avond van 18 maart.

Kleine kinderen

Maar waarom moet er ’s avonds zo nodig gevlogen worden, als de kleine kinderen al op bed liggen en wakker kunnen schrikken van het gebulder, zo vraagt u zich misschien af. Het antwoord van de luchtmachtwoordvoerder op deze vraag is: ,,Helaas is dat avondvliegen onvermijdelijk. Het zou uitermate onverantwoord zijn om onze vliegers ongetraind naar een conflict te sturen om daar nachtelijke missies te gaan vliegen. Zeker als je bedenkt dat het merendeel van de operationele missies in conflictgebieden ’s nachts plaatsvindt”. Een schrale troost voor degenen die een klacht indienen vanwege het nachtelijke kabaal is dat ze kunnen rekenen op veel begrip bij de Luchtmacht. “Als je de kinderen net in slaap hebt en er komen straaljagers overvliegen kunnen we het ons heel goed voorstellen dat je flink boos bent”, aldus een woordvoerder van de vliegbasis Leeuwarden. “Maar helaas kunnen we om bovengenoemde reden niet tegemoet komen aan de wens om ‘s avonds nooit meer te vliegen. ‘Helaas’, want in verband met de geluidsoverlast en de werktijden van de op de vliegbasis werkzame mensen zouden we zelf natuurlijk ook het liefst gewoon overdag van acht tot vijf willen oefenen.” Overigens zullen we na 2023 de straaljagers en helikopters van de Koninklijke Luchtmacht nog wel vaker in actie zien boven Zuid-Drenthe, want vanaf dat jaar zal het Nederlandse luchtruim namelijk gesplitst worden in tweeën waarbij de militaire luchtvaart vooral Noord-Nederland krijgt toebedeeld, terwijl het luchtruim boven Oost- en Zuidoost-Nederland vooral gebruikt zal worden door de burgerluchtvaart waardoor passagierstoestellen Schiphol, Rotterdam Airport en het nieuwe Lelystad Airport soepeler kunnen bereiken.

Luchtmachtvliegtuigen

In de jaren ’50, ’60 en ’70 van de vorige eeuw vlogen er zowel overdag als ‘s avonds vele luchtmachtvliegtuigen boven onze regio. Soms vele tientallen per dag. Veel aandacht werd daar in die tijd door de mensen op de grond niet aan geschonken; het was immers heel gewoon en je wist niet anders. Na afloop van de Koude Oorlog werd het verschijnsel van de overvliegende straaljager een zeldzaamheid met als gevolg dat àls er een keertje eentje overvliegt het ook iedereen opvalt. En dat was het geval in de afgelopen periode.

De vanaf de vliegbasis Leeuwarden afkomstige overvliegende straaljagers hadden gemengde reacties als gevolg. Sommigen vonden het prachtig, terwijl anderen er zich aan ergerden en de Luchtmacht belden om een geluidshinderklacht in te dienen. Volgens de afdeling Voorlichting van de basis Leeuwarden was het aantal klachten uit onze regio in de afgelopen week groot en dat was vooral het gevolg van het hierboven genoemde fenomeen: ‘Iets dat maar weinig gebeurt, trekt de aandacht als het er dan een keertje wel is’.

Protest

De groene organisaties in Drenthe, Groningen en Friesland maken zich zorgen om de uitbreiding van het Noorden als oefengebied van jachtvliegtuigen. Tegenover RTV Drenthe geeft Reinder Hoekstra van Natuur- en Milieufederatie Drenthe aan dat hij met zijn Groningse en Friese collega's kritisch gaat kijken naar de herziening.

Hij vreest vooral de komst van de nieuwe F-35. ,,Die F-35 is een enorme lawaaibak; hij maakt echt veel meer herrie dan de F-16. In het stuk van de minister staat dan wel dat er uiteindelijk minder F-35's komen dan dat er F-16's waren, maar de geluidsoverlast zal toenemen.” Hoekstra en zijn collega's vrezen voor de stiltegebieden en het recreatief belang van het Noorden. „Juist in deze tijd is gebleken dat binnenlands toerisme heel belangrijk is. Hoe willen we nog toeristen trekken als er straks van die F-35's door het noordelijke luchtruim scheren?”