Al een jaar 'Uitgestelde koffie' in Hoogeveen, maar de drempel om ze te nuttigen is te groot. Nieuwe actie wordt opgestart.

Actie 'Uitgestelde Koffie' bij konditorei d'Inschieter van Bakkerij Mulder in de Hoofdstraat. Foto: Andre Weima Fotografie

Mag ik een uitgestelde koffie van u? Die vraag wordt amper gesteld bij de Hoogeveense horeca in het centrum. Eigenlijk een gemiste kans, want bij de meeste horecabedrijven staan er nog heel wat streepjes op de Uitgestelde koffie-lijst. Het project is een jaar geleden gestart, vlak voor een van de coronasluitingen. Mogelijk is dat een reden waarom het niet goed van de grond gekomen is.

Alle betrokkenen vinden de gedachte achter het concept mooi. Iemand rekent bij het een bezoek aan een van de dag-horecagelegenheden in Hoogeveen een extra kop koffie af. Die kan dan vervolgens genuttigd worden door iemand dit bedrag eigenlijk niet zo goed kan missen.

Vorig jaar werd gestart met deze actie door Hetty Bouius en Erik-Jan Kreuze van CDA Hoogeveen. „Vooral op persoonlijke titel hoor”, zegt Kreuze. De Hoogeveense horeca vond het een prima idee. Sindsdien zijn er heel wat turfjes gezet, maar amper weer weg gevinkt blijkt uit navraag bij enkele deelnemende ‘koffiezaken’.

Nog veel koffie ‘open’

Medewerker Suzanne van Bakkerij Mulder (en de aangrenzende konditorei d’Inschieter) vertelt: „We doen heel graag aan deze actie mee, maar ik moet bekennen dat er niet heel veel gebruik van wordt gemaakt. Er staan namelijk nog heel wat kopjes koffie uit die nog niet gedronken zijn.” Op alle tafels in de konditorei staan kaarten om bezoekers eraan te herinneren dat het initiatief bestaat en op een special bord worden de aangeboden en afgehaalde koppen koffie geturfd. Suzanne telt mompelend de turfjes op het bord: „Eén, twee, vijf, tien, twintig, dertig, veertig...” Maar liefst 53 staan er nog open. „Het binnen krijgen van de koffie, dat lukt wel. Maar ze weggeven, dat is wat lastiger.”

Treurig. Want hoe vrijgevig Hoogeveen ook is. Vragen om koffie staat gelijk aan toegeven dat je het niet zo breed hebt. En dat is best moeilijk. Suzanne betreurt dat. „Zo jammer, want we staan echt heel erg achter deze actie. Ik denk dat de drempel te hoog is om binnen te stappen en te vragen om een uitgestelde koffie. En ik snap dat ook wel.”

Ook bij De Lekkernij en Marron eenzelfde beeld. Heinri Schonewille van Marron: „Er gebeurt inderdaad niet zo veel mee. Als ondernemer vind ik het wel een goed initiatief en daarom doen we ook mee.”

Ook bij De Lekkernij ligt het stil. Mede-eigenaar JohnHarold Smit denkt dat corona daar debet aan is. „Het probleem is dat de verplichte sluiting er tussen kwam. Daarvoor liep het redelijk we hadden tachtig-negentig uitgestelde koffie. Waarvan er zo’n vijftig zijn afgehaald. Na de heropening heb ik er niet weer aan gedacht, dacht dat de actie over was. De koffie die nog openstond hebben we gedoneerd aan het eetcafé voor mensen met een beperking.

Nieuw leven

Dat de actie wat doodgebloed is gaat initiatiefnemers Erik Jan Kreuze en Hetty Bouius aan het hart. Zij gaan het initiatief nieuw leven inblazen. Er is afgelopen weken volop gebrainstormd wat mensen zou helpen om wel van het initiatief gebruik te maken. „We hebben afgelopen weken nog eens onder de loep genomen hoe we de drempel kunnen verlagen. Bonnetje, muntjes een knipbon in de krant. Deze oplossingen zijn allemaal afgeraden. Ze zijn geprobeerd en werken niet.”

De initiatiefnemers gaan nu leaflets achterlaten op plekken als de Voedselbank, Dorkas, Het Goed en dergelijk. „Tenslotte gaan we ondernemingen vragen een raamposter op te hangen. Hetty Bouius en Erik-Jan Kreuze zijn gedreven: „We leggen de kop niet in de schoot leggen en we gaar er voor.”

Nieuws

menu