19 juni 1962: De dag waarop de Starfighter de bijnaam ‘weduwenmaker’ kreeg.

Er is geen vliegtuigtype dat zo vaak de voorpagina’s heeft gehaald als de Lockheed F-104 Starfighter. Aanvankelijk in positieve zin. omdat deze straaljager het ene na het andere wereldrecord op het gebied van snelheid en hoogte wist te verpulveren, later helaas ook op een negatieve manier vanwege de vele ongelukken die er mee gebeurden. Het zijn vooral de Duitsers die, wat dat laatste betreft, slechte herinneringen hebben aan de ‘weduwenmaker’, zoals ze de Starfighter noemden. En het Starfighter-drama begon voor onze oosterburen al vroeg en op een wel heel heftige manier, zoals u hieronder kunt lezen.

Militairen onderzoeken het wrak van de zoveelste neergestorte Duitse Starfighter. In Duitsland stortten 292 van de 916 Starfighters neer, waarbij 115 piloten omkwamen.

Militairen onderzoeken het wrak van de zoveelste neergestorte Duitse Starfighter. In Duitsland stortten 292 van de 916 Starfighters neer, waarbij 115 piloten omkwamen. Foto Duitse luchtmacht

Al snel kwam de Duitsers er achter dat de Starfighter niet ‘zomaar’ een straaljager was. Het was een paradepaardje dat uiterst gevoelig bleek voor fouten van piloot of grondploeg en dat fouten hard afstrafte. Daar kwam ook een bemanning van een F-104 tweezitter achter die op 25 januari 1962 vanaf de thuisbasis Nörvenich een oefenvlucht wilde maken.

Ondanks het uitvallen van de nabrander tijdens de aanloop, probeerde men de start toch door te zetten en dat was een enorme fout die instructeur Tyrkowski met z’n leven moest betalen. Met z’n kleine vleugeltjes zonder veel draagvermogen was het voor de Starfighter namelijk volstrekt onmogelijk om zonder ingeschakelde nabrander, waarmee extra vermogen werd verkregen, hoogte te winnen. En dat lukte ook Tyrkowski en z’n leerling-vlieger Volter niet.