‘Ze maken onze paarden aan het schrikken’. Militairen toonden aanvankelijk weinig interesse in vliegtuigen

Nadat de gebroeders Wright in 1903 voor het eerst met een gemotoriseerd vliegtuig het luchtruim hadden gekozen, waren er aanvankelijk maar weinig militaire interesse voor deze nieuwe uitvinding, die uiteindelijk een revolutie zou gaan betekenen op het gebied van de oorlogsvoering. Zo zei een cavalerieofficier in die tijd: ,,Ik ben tegen de aanschaf van die lawaaiige vliegmachines. Ze maken onze paarden aan het schrikken.” Ook de militaire leiding zag het belang van het vliegtuig niet in. ,,Leuk speelgoed, maar voor ons van geen enkele belang.”

Chaput knalde van achteren met volle vaart tegen zijn tegenstander aan, met als gevolg dat de staart van de Duitse tweedekker volledig werd verbrijzeld.

Chaput knalde van achteren met volle vaart tegen zijn tegenstander aan, met als gevolg dat de staart van de Duitse tweedekker volledig werd verbrijzeld. Foto: Montage Gerrit Boxem

Op zich was dat afwijzen van het vliegtuig door de militairen eigenlijk ook wel begrijpelijk, want het vliegtuig anno 1914 was nu niet direct een indrukwekkende verschijning. De voornaamste ingrediënten waren lijm, textiel en pianosnaren, welke laatsten werden gebruikt als spandraden. Sommige vliegtuigen hadden zoveel spandraden dat, toen iemand aan een monteur vroeg of hij wilde controleren of alle spandraden wel aanwezig waren, deze een vogel binnen in het vliegtuig losliet met de gedachte dat als het dier wist te ontsnappen, er op die plek een spandraad ontbrak.

Nieuws

Meest gelezen