Mooi van Lelijkheid | Onder de loep

In de serie Onder de loep speelt nostalgie een prominente rol. Aan de hand van een oud reclameobject een ansichtkaart of foto uit museum Michielreclame op Buitenvaart, brengt Johann Bisschop de historie tot leven. Deze editie: reclameborden.

Een buitengewoon zeldzaam reclamebord van ruim 60 x 80 cm van de gebroeders Palthe. Het hangt tussen de duizenden reclameobjecten in het emaillemuseum op Buitenvaart in HOOGEVEEN.

Een buitengewoon zeldzaam reclamebord van ruim 60 x 80 cm van de gebroeders Palthe. Het hangt tussen de duizenden reclameobjecten in het emaillemuseum op Buitenvaart in HOOGEVEEN. Foto: Johann Bisschop

Als er een onderwerp in het leven is, waar al veel over is gezegd, gesproken of geschreven, dan is het wel ‘schoonheid’. Ik weet dat ik op de Havo bij het vak literatuur en kunstgeschiedenis voor het eerst het chique woord voor schoonheid: esthetiek, leerde. Een buitengewoon interessant vak, omdat schoonheid toch voor een heel groot deel ook gewoon smaak of persoonlijke voorkeur is. En over smaak, en daarmee ook over schoonheid, valt niet te twisten. Behalve dan weer als schoonheid gebruikt wordt in de betekenis van reinheid of hygiëne. Dan is het objectief meetbaar.

Nieuws

menu