Puur Lutz gaat zich volledig richten op optiek

Hoogeveen - Puur Lutz Optiek is zo succesvol dat eigenaren Arnold en Herma van Puur Lutz een verrassende keuze hebben gemaakt. Zij gaan volledig over op Puur Lutz Optiek. Puur Lutz zal zich binnenkort alleen nog richten op brillen, contactlenzen, oogmetingen en alles wat daarmee te maken heeft.

Elf jaar geleden opende Puur Lutz voor het eerst haar deuren met mode, de grote droom van Herma. Vijf jaar geleden kwam echtgenoot Arnold in de zaak en startte de optiekafdeling. Sinds 1988 is Arnold al werkzaam in de optiekbranche. Niet alleen zijn vader, maar ook zijn opa was opticien (onder de naam Lutz optiek). Arnold leerde het vak elders en begon zijn eigen zaak. Deze zette hij begin 2014 voort in Hoogeveen. Zo ontstond de combinatie Puur Lutz mode en optiek.

Perfecte timing

‘Wij lopen onszelf af en toe bijna voorbij’, vertelt Herma niet veel later aan de tafel samen met Arnold. Ze blijken een perfecte timing te hebben: beiden hebben zojuist een klant naar volle tevredenheid geholpen en hebben nu tijd om meer te vertellen over de keuze die ze gemaakt hebben om zich volledig te gaan richten op de optiek. Een beslissing die met name voor Herma niet makkelijk was, maar waar ze wel degelijk achter staat. ‘We zijn blij met de stap die we hebben gezet voor de toekomst. Ik heb er superveel zin in. Het is tijd voor verandering. En wie denkt dat ik geen ervaring heb in de optiekbranche heeft het mis. De eerste jaren dat Arnold een zaak had in Stadskanaal werkte ik daar fulltime mee en natuurlijk mijn ervaring van de afgelopen vijf jaar, niet te vergeten.’

Arnold: ‘Een bril moet bij iemands identiteit passen. Wij leren mensen kijken naar wat een bril met hun gezicht doet.’ Herma vult aan: ‘Wij zijn sterk in het inschatten wat bij iemand past. Ja, dat is onze kracht. Arnold heeft enorme kennis en weet hoe hij de juiste bril of contactlenzen moet aanmeten. We doen waar we goed in zijn!’

Arnold verklaart dat het kiezen van de juiste bril draait om maatwerk. Dit geldt voor het juiste montuur, de glazen, meting en het afpassen. ‘Wij hebben onze collectie uitgebreid en kunnen daardoor iedereen een passende bril bieden.’

Zijn vakmanschap gaat verder, hij is pas blij als zijn klant blij is met de bril.

Het laatste damesmodeseizoen voor Herma wil zij in stijl afsluiten. Dat betekent dat er volop is ingekocht. Een collectie met spetterende kleuren. De winkel hangt al aardig vol en er zal nog meer binnenkomen aan voorjaars- en zomerkleding. ‘We komen met leuke acties’, belooft de onderneemster, waar ze echter nog niet al te veel over wil verklappen. Een strakke planning is er niet wat betreft de laatste verkoopdag van de mode. Op geheel eigen wijze zullen Herma en Arnold hier mee omgaan.

Kleine aanpassingen

‘Klanten zullen zien dat er dingen in de zaak veranderen. Zo zijn we al volop bezig met kleine aanpassingen.’

Dat het nieuws over deze verandering nu naar buiten komt, heeft alles te maken met transparantie. ‘Zo kunnen wij onze nieuwe plannen delen met onze klanten aan de ronde tafel onder het genot van een kopje koffie of thee. Dat blijft onveranderd!’