Samen met Lakshmi een bubbel in

Hoogeveen - De Haarlemse Lakshmi speelt vrijdag 1 maart haar theaterconcert Adem in De Tamboer. De jonge zangeres bracht de afgelopen twee jaar al twee albums uit, was onder meer te zien in De Beste Singer-songwriter, De Slimste Mens en schuift regelmatig aan in DWDD.

Na haar weergaloze vertolking van Zeg me dat het niet zo is van Frank Boeijen kan niemand meer om haar heen. De reacties op haar debuut en theatertour zijn lovend, zowel pers als publiek is laaiend enthousiast. Niemand minder dan popprofessor Leo Blokhuis en muziekkenner Eric Corton prijzen haar aan. Lakshmi studeerde aan de Herman Brood AcAdemie en maakt bijzondere, donkere luisterliedjes. Haar pop-noir muziek komt uitstekend tot recht in het theater en de beleving wordt compleet gemaakt met magische visuele effecten en haar vrije dansbewegingen.

Adem

Adem is een modern verhaal over twintiger zijn, meisje en vrouw zijn in een nu en dan mannenwereld. Over soms de held zijn maar vooral ook de antiheld, de underdogpositie waar je trots op bent, maar stiekem toch altijd verlangt naar erkenning. Lakshmi is gefascineerd door het constant sterke verlangen om perfect te zijn, maar ze is tegelijkertijd betoverd door alles wat kraakt en schuurt. Deze contrasten bezingt ze in haar pop-noir nummers vol electro en klassieke elementen, gespeeld door haar muzikanten en versterkt door beelden. In samenwerking met regisseur Vincent van den Elshout belooft ze het publiek met haar voorstelling een complete experience, die een onuitwisbare muzikale en visuele indruk zal achterlaten.

Helder en mystiek

Haar stem heeft iets zweverigs, engelachtig bijna. Zo’n stem die als een soepele, zilveren draad door de stof rijgt. Helder, mystiek, maar vergis je niet, als ze een nummer aanzet hoor je ook de kracht in diezelfde stem. Al blijft ze wel boven de muziek zweven, alsof de noten haar niet kunnen raken. Als ze te dichtbij komen en haar bijna raken zweeft ze verder. Ongrijpbaar? Lakshmi lacht, zo voelt dat niet per se voor haar. ‘Het klinkt ook wat afstandelijk terwijl ik met mijn muziek juist dichtbij wil komen, wil verbinden. In het theater zit ik twee uur samen met het publiek in de zaal. Ik vind het belangrijk dat we dan ook samen die ‘bubbel’ ingaan, dat we met elkaar de avond beleven.’

Theatertoernee

Het idee voor een theatertournee was er al langer, want op een poppodium staan, ze tourde vorig jaar met haar band door het land, en speelde onder meer in het voorprogramma van Roxanne Hazes en Kensington, is één, een eigen theaterprogramma is heel wat anders. ‘Het is het moeilijkste én leukste wat ik heb gedaan. Ik heb een keuze moeten maken uit al mijn nummers, van oude nummers tot die van mijn onlangs verschenen album Siren. Het was een soort rollercoaster door mijn leven, want vier jaar geleden zat ik in een heel andere fase dan nu. Hoe ga ik dat liedje dan nu zingen? Welke emotie leg ik erin?’

Engels klinkt romantischer

Ze zingt in het Engels, de monologen tussen de nummers door zijn in het Nederlands. ‘Dat is best gek, want dat ben ik niet gewend. Op een bepaalde manier verwoord ik mijn emoties beter, of nee, makkelijker in het Engels. Engels klinkt, zeker als je zingt, romantischer, dramatischer, daar hou ik van. Nederlands is toch een wat hoekige taal. Maar een verhaal over mezelf vertellen kan niet anders dan in mijn eigen taal, natuurlijk.’

Ze vertelt onder meer hoe zij in elkaar zit, hoeveel personen er in haar bestaan, wat die allemaal willen en hoe die zich tot elkaar verhouden. ‘Ik denk dat veel mensen dat herkennen: al die personen, of kanten, in je. En dat je daartussen steeds schakelt, want je voelt je nooit hetzelfde. Je bent lief, verdrietig, kwaad, of boos, en al die verschillende emoties huizen in ons. En dat is geen schizofreen gebeuren, hoor, maar gaat heel organisch. Ik hou van al die kanten, van de drama en romantiek, zonder dat het loodzwaar wordt. De verhalen die ik vertel zijn soms ook heel grappig.’

Kaarten voor Adem zijn te reserveren via www.detamboer.nl, telefonisch op 0528-280180 of aan de kassa van De Tamboer.