Gert Bolkesteijn: Het publiek verandert, het centrum verandert mee

Hoogeveen - Het centrum van Hoogeveen gaat de komende tijd flink op de schop. In meerdere fasen worden de Hoofdstraat en de omliggende parken, straten en pleinen aangepakt en verfraaid, met als doel een gezellig en gastvrij winkel- en leefgebied voor alle inwoners en bezoekers van Hoogeveen te realiseren.

‘Beleving wordt steeds belangrijker voor bezoekers aan het centrum. Een goed gevoel. Daarvoor zijn een compleet winkelaanbod, voldoende activiteiten en veel horeca en terrassen essentieel’, vertelt Gert Bolkesteijn, gemeentelijk initiator binnenstad. Hij ziet duidelijk dat het publiek in het centrum van Hoogeveen verandert. ‘Vroeger bezochten mensen het centrum als ze iets nodig hadden, zoals een broek of een hemd. Nu is dat anders, als mensen een stadscentrum bezoeken is het meer een dagje uit. En dat vraagt om een aantrekkelijk en gezellig stadscentrum.’

2008

De veranderingen zijn tien jaar geleden ingezet, zegt Bolkesteijn. ‘De economie is er vanaf 2008 anders uit gaan zien. Het was crisis en consumenten begonnen de hand op de knip te houden. Ook kwamen dat jaar de eerste smartphones en tablets uit. Die maakten online winkelen gemakkelijk en er ontstonden productvergelijkers en reviews, waardoor mensen steeds beter weten wat er allemaal te vinden is.’

‘Vanaf dat moment zien kleine en middelgrote steden de bezoekersaantallen teruglopen, daarmee ook de omzet. In Hoogeveen hebben we nog een piek gehad toen we in 2011 Beste Binnenstad waren. Toen bezochten 125.000 mensen per week het centrum, maar sindsdien loopt het bezoekersaantal langzaam terug. Die tendens zien we niet alleen hier, maar in kleine en middelgrote steden in heel Europa.’

RetaiLink

Gemeente Hoogeveen sloot zich daarom aan bij het Europese project RetaiLink. Het samenwerkingsverband van Europese steden ging op zoek naar een antwoord op de vraag hoe het centrum toekomstbestendig kan worden gemaakt. De samenwerking leverde nuttige inzichten op. ‘Bij het project was de Spaanse professor Lluis Martinez-Ribes betrokken, die voor veel grote merken werkt. Hij vertelde ons waarom sommige mensen bijvoorbeeld alleen maar een bepaald merk auto willen rijden en niet eens meer naar andere merken kijken. Het gaat om het gevoel erbij.’

Hoogeveners zijn sociaal

‘Ook hebben we het Hoogeveense publiek onderzocht. Hoogeveners zijn sociaal, betrokken bij de medemens en hebben een doe-maar-gewoonmentaliteit. Daarnaast verjongt Hoogeveen in hoog tempo, als een van de weinige gemeenten in Drenthe. Er zijn veel gezinnen met kinderen.’

Die kinderen verdienen speciale aandacht, ook in de plannen voor de vernieuwing van het centrum. ‘Als mama in een winkel kleren aan het passen is, is het belangrijk dat papa en de kinderen het ondertussen ook leuk hebben. Denk dan aan fonteinen op het Kerkplein en het integreren van het schoolplein van Villa Kakelbont in Park Dwingeland, zodat er in het weekend ook gespeeld kan worden. Maar we willen bijvoorbeeld ook prullenbakken op kinderhoogte en etalages die op ooghoogte van een kind doorkijkjes bieden en leuk zijn ingericht.’

Goed gevoel

‘Andere ingrediënten om weer meer bezoekers te gaan trekken zijn vriendelijk en deskundig personeel in de winkels, een compleet en compact aanbod van winkels en horeca en interessante winkelconcepten. Nogmaals, bij een bezoek aan het centrum gaat het om een goed gevoel.’

De start van de herinrichting van het centrum staat gepland voor januari 2019. De ambitie is om het grootste deel van de vernieuwingen, in elk geval de hele Hoofdstraat, voor het einde van 2019 af te ronden.


Gerelateerd nieuws