Harjo Woltinge: ‘OBD geeft uniek kijkje achter de schermen’

Hoogeveen - Harjo Woltinge kijkt uit naar de Open Bedrijvendag (OBD) op zaterdag 3 november in Hoogeveen. Woltinge is voorzitter van de stichting die een uniek evenement in Hoogeveen heeft neergezet dat zijn navolging heeft gekregen in heel Drenthe en daarbuiten.

‘Het is een echt een bijzonder evenement’, vertelt hij. ‘Je geeft mensen een kijkje in de keuken bij bedrijven. Omdat meer bedrijven meedoen, kan iedereen ook meerdere bedrijven bezoeken en dat maakt het ook interessanter. Elk jaar zijn er duizenden mensen op de been. In de loop der jaren hebben heel wat andere steden contact met ons opgenomen om te kijken hoe wij het aanpakken.’

Breed publiek

Ook dit jaar laten ongeveer 35 bedrijven tijdens de OBD zien wat ze doen. Woltinge is hier blij mee. ‘Het geeft bedrijven een goede kans om een succesvolle open dag te houden omdat er toch al zoveel mensen op de been zijn. Zij kunnen zich presenteren aan een groot publiek. Niet alleen kun je de Hoogevener laten zien wat je als bedrijf allemaal doet, maar je kan je bedrijf ook presenteren aan een breed publiek. Vooral in deze tijd is dat belangrijk. Personeel is tegenwoordig moeilijk te vinden. Wanneer je jongeren al voor je bedrijf kunt interesseren is dat een eerste stap in het vinden van voldoende gekwalificeerd personeel.’

TVM

Woltinge is in het dagelijks leven regiomanager logistiek en transport bij TVM. Dat bedrijf deed vorig jaar ook mee aan de Open Bedrijvendag. ‘Veel mensen denken dat er bij TVM alleen polissen worden opgemaakt en schades worden afgehandeld, maar er gebeurt veel meer. Juist tijdens zo’n Open Bedrijvendag kun je dat laten zien. Bij TVM heb je een grote ICT-afdeling, we doen veel aan preventie van schade en diefstal en marketing is voor ons erg belangrijk. Allemaal afdelingen waar wij goed opgeleide mensen nodig hebben. Tijdens de Open Bedrijvendag hebben wij dit allemaal kunnen laten zien.’

Voortman Pesse

Woltinge is blij dat de opening van de OBD dit jaar bij Voortman Pesse plaatsvindt. ‘Het gaat daar een groot spektakel worden. Voortman heeft een actie bedacht waarbij er een keuken van 10.000 euro wordt weggegeven. Dit gebeurt tijdens een rechtstreekse uitzending van Simone FM. Dat levert weer wat extra aandacht voor de OBD op.’

Foto’s bij dit artikel zijn van André Weima