Voor beleving moet je bij De Jongens zijn: ‘Dit is wat we zelf vooral leuk vinden’

​Hoogeveen - Kledingwinkel De Jongens bestaat nu ruim 3 jaar en elke dag maken eigenaren Gido van Velzen en Colin Smit er een feestje van in hun pand aan de Hoofdstraat 169.

De kledingzaak wordt velen gezien als hét voorbeeld van hoe ondernemen in de huidige tijd eruit moet zien. Waar één woord met hoofdletters wordt geschreven: BELEVING. De twee ondernemers moeten erom lachen, want dat concept, ach, daar hebben ze niet eens zo over nagedacht. Het gaat eigenlijk vanzelf. ‘Dit is wat we zelf vooral leuk vinden.’

Houten bar

De inrichting van de zaak oogt stoer, ongedwongen. De kassa en toonbank zijn verwerkt in een houten bar met barkrukken er omheen. Erachter een grote koffiemachine van Catunambú, die garant staat voor smaakvolle koffie dankzij ambachtelijk geroaste bonen, terwijl in de andere hoek een dienblad vol staat met flessen whisky, ter decoratie. Erboven hangt een oude houten snijplank, met daarnaast droge worsten, naar eigen De Jongens-recept. Daar weer naast rijen speciaalbiertjes, mét De Jongens-logo. ‘Elke klant die wat koopt mag kiezen: of een speciaalbiertje of een droge worst’, vertellen de ondernemers. Slager Jarno van Goor uit Hollandscheveld maakt speciaal voor De Jongens droge worsten en er zijn speciale flesjes De Jongens-bier.

Okoberfest

Afgelopen zomer vierden ze hun 3-jarig bestaan, maar ook in de winter staat er weer genoeg op de rol. Zo was er op de laatste zondag van oktober Oktoberfest hier in de zaak, op zaterdag 10 november een bierfestival, in samenwerking met verschillende horecazaken en we nodigen de komende maanden vaak dj’s en muzikanten uit in de winkel. ‘We willen hier een soort kroeggevoel neerzetten. Onze droom was al jaren een kroeg, maar dat is en blijft moeilijk te combineren met een gezin. Daarom maken we van deze kledingwinkel maar een halve kroeg’, vertellen ze lachend.