MCi doet mee aan OBD: ‘Geen acuut personeelsprobleem, wél anticiperen op toekomst’

Hoogeveen - Maar liefst 50 procent van de auto’s die op dit moment wereldwijd met elektronische spiegelverstellers geproduceerd worden, hebben onderdelen die in Hoogeveen gemaakt zijn.

Bij MCi om precies te zijn, voorheen bekend als NGF. Daar worden onderdelen gefabriceerd voor spiegelverstellers. Het gaat om zeer specialistisch werk. Graag laat het bedrijf tijdens de Open Bedrijvendag Hoogeveen, op zaterdag 3 november, zien wat er bij de productie komt kijken. Met in het achterhoofd om jongeren te enthousiasmeren voor techniek en het bedrijf. Niet omdat er een acuut personeelsprobleem is, maar wél om alvast te anticiperen op de toekomst.

Ierland, Mexico en China

MCi is marktleider op het gebied van spiegelverstellers voor de automotive industrie. Het is van oorsprong een Nederlands bedrijf, met het hoofdkantoor in Woerden. Naast de nevenvestiging in Hoogeveen, aan De Lavalstraat, zijn er productielocaties in Ierland, Mexico en China, waar de spiegelverstellers geassembleerd worden. De locatie in Hoogeveen is in 2012 overgenomen. Voor die tijd was het een zelfstandig bedrijf onder de naam NGF tools & products, met MCi als grootste klant. ‘Wij waren als producent van metalen onderdelen in spiegelverstellers toeleverancier van MCi. Wij zijn ingelijfd en leveren nu aan de MCi-vestigingen in China, Mexico en Ierland. Voor de Europese automarkt gaat er bijvoorbeeld twee keer per week vanuit onze vestiging een transport naar Ierland’, vertelt Bart Veurman, operationsmanager en sinds 2001 werkzaam bij destijds NGF en nu dus MCi. Over de weg die de producten van MCi afleggen, vertelt hij: ‘Wij maken spiegelverstellers, die naar spiegelfabrieken gaan, die vervolgens hun eindproduct leveren aan vrijwel alle automerken.’

Niet van de straat plukken

Veurman stelt dat MCi zeer specialistisch werk verricht. ‘Dat betekent dat we nieuwe medewerkers niet zomaar van de straat kunnen plukken. Iedereen die bij ons komt werken krijgt een interne opleiding.’ Ondanks vele verhalen in de media over krapte op de arbeidsmarkt, heeft MCi momenteel geen dringend personeelsprobleem. ‘Alle vier ploegen en ook de gereedschapsmakerij, waar het in 1947 eigenlijk allemaal mee is begonnen en die zeer belangrijk is voor het bedrijf, zijn goed gevuld. Maar we kijken vooruit. In de gereedschapsmakerij werken aardig wat ervaren mensen, die in de nabije toekomst afzwaaien. Dat is onze achilleshiel. Daar gaan in de toekomst problemen ontstaan als we nu geen actie ondernemen. Wij bieden jongeren een prachtige kans om in de gereedschapsmakerij te komen werken. Het is een technische afdeling waar nauwkeurig werk wordt verricht met hoogwaardige machines en de nieuwste technieken.’ Juist dat is dan ook de voornaamste reden om deel te nemen aan de Open Bedrijvendag Hoogeveen, naast het meer bekendheid geven aan de naam MCi. ‘Wij willen jonge mensen graag kennis laten maken met wat wij doen en hen interesseren voor dit mooie vak. En ondanks dat er geen acute nood is, kunnen gedreven mensen zich nu al wel melden en bij ons aan de slag.’

Route door het bedrijf

Tijdens de OBD kunnen bezoekers een route door het bedrijf afleggen waarbij zij via de gereedschapsmakerij de productieafdeling met zes geautomatiseerde productielijnen kunnen bekijken. ‘In de gereedschapsmakerij laten we onder meer zien welke machines we hebben, hoe het onderhoud wordt uitgevoerd en wat er verder allemaal bij komt kijken. Daarnaast tonen we de productie, want daar worden de producten gemaakt die wij aan onze klanten leveren. We maken onder meer speciale borgveren en elektrische contacten, maar ook veel complexere delen. Wat ons bijzonder maakt is dat wij een specialistisch, complex product in hoge volumes maken.’

Hoe lang hebben auto’s nog spiegels?

In totaal werken bij MCi in Hoogeveen 25 personen. Er wordt zes dagen per week, 24 uur per dag geproduceerd. Veurman noemt MCi een financieel gezond en stabiel bedrijf. ‘Er wordt continu geïnvesteerd in nieuwe machines en productieprocessen. Daarnaast wordt volop nagedacht over nieuwe technieken en producten. Zo is bijvoorbeeld de vraag hoe lang auto’s nog worden uitgerust met spiegels.’ Als voorbeeld noemt hij de Audi e-tron, die in plaats van spiegels is voorzien van camera’s. ‘Wij zijn op het hoofdkantoor al volop bezig om in te springen op die ontwikkeling door producten voor die camerasystemen te ontwikkelen. De prototypes daarvan worden in Hoogeveen gemaakt. Natuurlijk zijn veranderingen in de markt spannend, maar het is tegelijkertijd geweldig om mee te mogen denken over nieuwe ontwikkelingen. Dat houdt het enorm afwisselend.’