De OBD is uitgelezen kans om je bedrijf te ‘verkopen’ aan nieuw personeel

Hoogeveen – Nog niet ieder ondernemer heeft het door of er al mee te maken, maar personeel ligt over een jaar niet meer voor het oprapen. Landelijk wordt in 2019 een tekort van 1,3 miljoen arbeidskrachten verwacht.

Het is daarom zaak als bedrijf goed te werven en bestaand personeel niet te laten lopen. Daarvoor waarschuwde arbeidsmarktadviseur Gabrie Schoen (47) uit Hoogeveen gisteravond tijdens een lezing die was georganiseerd door de OBD. Thema dit jaar is namelijk ‘Werken in Hoogeveen’. De arbeidsmarkt is altijd in beweging, aldus Schoen, maar de komende jaren gaat er veel gebeuren. ‘Het wordt heftig. Ook al zijn die landelijke cijfers misschien niet helemaal toepasbaar op de regio, de tekorten worden hier ook zichtbaar. Het speelt nu al in de bouw, horeca, transport, ict en de zorg.’

'Niks doen is geen optie'

Schoen probeerde de aanwezige ondernemers handvatten te geven hoe met deze krapte om te gaan. ‘Zorg dat je bedrijf zichtbaar is, ben een goede werkgever. Zorg dat je goed personeel aanneemt en tot slot behoudt ze. Niks doen is geen optie. De tijden van de crisis liggen achter ons. Het is nu de tijd om na te denken over de zichtbaarheid van je bedrijf – ook online. Personeel moet je weten te vinden. De Open Bedrijvendag is daar een uitgelezen manier voor, maar ook een evenement als de Cascaderun.’

Schoen adviseerde ook bij het zoeken naar personeel de blik ruimer te maken. Nodig jongeren uit, bijvoorbeeld een school. Kijk naar mensen met een arbeidsbeperking, statushouders of werven in een andere regio.’ Ook over het werven had zij tips. ‘Recruitment is een vak. De werknemer is niet meer zo afhankelijk als voorheen. Vier op de tien bepaalt op de eerste indruk of zij ergens willen werken. Bovendien is het de vraag of een bedrijf een sollicitatieprocedure zelf wil doorlopen of dit laat doen door een recruiter. En hoe hard zijn criteria. Kijk ook naar de leerbaarheid van iemand.’

'Aandacht maakt alles mooier'

Tot slot sprak de arbeidsmarktadviseur over boeien en binden. Zo koos hiervoor een bekende slogan: ‘Aandacht maakt alles mooier. Niets is zo frustrerend om de eerste dag niets te kunnen doen omdat er geen computer en geen inlogaccount is Heb aandacht voor je personeel. Er zijn bedrijven waar een nieuwe werknemer op de eerste werkdag verwelkomd wordt, andere bedrijven sturen twee weken vooraf een soort van welkomspakket. Neem ze serieus en houdt de achterdeur dicht.’ Als voorbeeld van bijzondere extraatjes noemde Schoen onder meer Tony Chocolonely, waar iedere werknemer minimaal 28 vakantiedagen heeft, elke dag zoveel chocolade mee naar huis mag nemen als hij of zij dragen kan, een BMI-bonus heeft en zelfs een geboortebonus.’

Jongeren zijn de werknemers van de toekomst

Volgens voorzitter Harjo Wolting van de Open Bedrijvendag is het belangrijk om mensen en vooral jongeren te laten zijn wat zij in huis hebben. ‘Dat zijn de werknemers van de toekomst en die heb je nodig. Neem vooral je ouders mee’, drukte hij jongeren op het hart. ‘Veel mensen hebben een verouderd beeld van huidige functies. Zo werkt bijvoorbeeld een automonteur tegenwoordig heel veel met een computer. En vooral moeders hebben in de praktijk enorme invloed op de beroepskeuze van hun kinderen. In eerdere edities heb ik bovendien gezien dat de Open Bedrijvendag voor het personeel van een bedrijf een soort van teambuilding is. Men is trots op het bedrijf en laat dat graag zien. Ondernemers kunnen het organiseren van zo’n open dag vaak prima aan het personeel overlaten. Die komen echt met verrassende ideeën.’

Aanmelden voor OBD kan nog

Op dit moment hebben zich 22 bedrijven aangemeld voor de Open Bedrijvendag op zaterdag 3 november. Bedrijven die zich deze open dag ook willen presenteren aan Hoogeveen, kunnen zich aanmelden via de website openbedrijvendaghoogeveen.nl