Rechter: 'Website-teksten Visual Media over Proximedia mogen blijven staan'

Assen/Hoogeveen - Het waarschuwende artikel op de website van Visual Media in Hoogeveen over websitebouwer en online marketeer Proximedia valt niet in de categorie 'smaad en laster' en mag online blijven staan. Dit heeft de rechter in Assen beslist.

De in Nederland en België opererende Proximedia sleepte de websitebouwer uit Hoogeveen voor de rechter vanwege een negatief artikel over Proximedia.
Proximedia, dat ook wel werkt onder de namen Be Up en MKB Clickservice, staat niet goed bekend in de internetwereld. In talloze publicaties op onder meer de website van consumentenprogramma Tros Radar is te lezen hoe kleine ondernemers vechten om van hun contract met de websitebouwer af te komen. De ondernemers wordt beloofd dat ze met hulp van het bedrijf goed vindbaar zijn via Google. Omdat zij hierover ontevreden zijn willen ze van het contract af, maar dat blijkt niet zo eenvoudig te zijn. Visual Media zette als waarschuwing een artikel op de site om anderen te waarschuwen.
Door de negatieve publicatie regent het volgens Proximedia annuleringen van contracten. De schade loopt in de miljoenen, werd tijdens de zitting gezegd. De rechter vindt dat het artikel niet gunstig is voor Proximedia, maar dat de geleden schade niet door dit bedrijf is aangetoond. Bovendien vond de publicatie op dat moment voldoende steun in het op dat moment beschikbare feiten. Het verweer van Proximedia dat het artikel een oude discussie betreft, is door de rechter verworpen, omdat Visual Media recente klachten kon overleggen. De rechter vindt in dit geval dat het recht op vrijheid van meningsuiting zwaarder weegt, dan het recht op bescherming van eer en goede naam.