!pet boekverkopers legt klanten in de watten

Hoogeveen - Veel ondernemers laten zich niet kisten door de harde lockdown. Nu niet-essentiële winkels tot en met 19 januari dicht moeten blijven, wordt van alles bedacht en geprobeerd om online de klant toch nog zoveel mogelijk te kunnen bedienen. Klanten worden soms haast letterlijk in de watten gelegd, zoals bij !pet boekverkopers. Geen vraag lijkt bedrijfsleider Toni Melenhorst en zijn team te gek.

Marieke Lip duikt, na zojuist telefonisch allerlei opties te hebben voorgelegd aan een klant waarna daadwerkelijk een bestelling volgde, de winkel in om de spullen bij elkaar te halen. Op de toonbank ligt een stapel andere pakketjes al keurig ingepakt klaar voor bezorging. En ja, die bezorging doet ze gewoon zelf. De verkoopster is zo ongeveer de persoonlijke postbode van de klanten van de boekhandel en maakt dagelijkse een rondje door Hoogeveen en omgeving. „Ach, het heeft wel wat”, zegt ze met een lach. Met acht adresjes is ze al snel 1,5 uur onderweg. „Het zijn vaak bekende gezichten die ik aan de deur tref. En het mooie is dat het echt wordt gewaardeerd.”

Heel positief

,,De reacties op het persoonlijk langs brengen, zijn heel positief”, ervaart ook Melenhorst. Het leidt tot heel wat bedanktjes, via de telefoon, WhatsApp, Twitter en ga zo maar door. Hij toont een conversatie via WhatsApp met een klant. Toch zeker 20 berichtjes zijn over en weer gegaan. Met daarbij meerdere foto’s gemaakt door Melenhorst. „De dame in kwestie wilde onder meer graag een specifieke condoleancekaart. Ik heb zes kaarten die daar misschien aan zouden voldoen, op een rij gezet, gefotografeerd en naar haar verstuurd. Zo kon ze de juiste keuze maken.” Melenhorst beaamt: „Dit is natuurlijk zeer ineffeciënt. Normaal gesproken zou dit niet kunnen, daar hebben we de tijd niet voor. Maar de omstandigheden zijn nu eenmaal anders. Ik vind het bovendien prachtig om te zien dat mensen ons de handel gunnen. De boel staat figuurlijk gezien in de fik, maar ze vergeten de lokale ondernemers niet. Daar mag je ook wat voor terugdoen, vind ik.”

Paniek

Het team van !pet voelde de sluiting aankomen. ,,We hadden al het idee: dit gaat niet goedkomen.” Vorige week maandagochtend liep het nog lekker door. Tot het nieuws over de sluiting van niet-essentiële winkels lekte. Het was vervolgens de gehele middag topdrukte bij !pet boekverkopers. „Het was chaos. Sommige mensen waren haast in paniek”, blikt Melenhorst terug.

De medewerkers hadden het er met elkaar al over gehad dat de enige optie was om dan maar naar de klant toe te gaan. ,,Gelukkig hadden wij al een goede bestelomgeving: petboekverkopers.nl. Daarnaast hebben wij al jarenlang petdirect.nl voor onder meer kantoorartikelen en ict-producten.”

De site werd al redelijk bezocht, maar de cijfers gaan nu sky high. „We zitten op dit moment op 170 procent meer bestellingen dan gebruikelijk”, weet de bedrijfsleider. „En het mooie is dat die klanten over alle leeftijdscategorieën verdeeld zijn. Je ziet wel dat de oudere generatie vooral kiest voor telefonisch bestellen of via de mail.” Per dag zijn twee personen aan het werk om alle bestellingen aan te nemen, bij elkaar te zoeken en in te pakken, waarna een van hen de bezorging op zich neemt. En de betaling? Zelfs dat kan desgewenst per pin aan de deur.

Bestelling dezelfde dag thuisbezorgd

Wie bestelt voor 15.00 uur krijgt nog diezelfde dag de bestelling thuisbezorgd, mits alles op voorraad is. Ook op zaterdag. ,,Moeten wij zelf echter een bestelling doen, dan kan het langer duren, want DHL, PostNL et cetera hebben nu ook zo hun problemen.”

Sinds de lockdown plaatst !pet boekverkopers ook dagelijks op Facebook en andere sociale media een video met de tip van de dag. „Persoonlijk vind ik het een tekortkoming van jou als ondernemer als je vier weken lang volledig uit beeld blijft. Het is belangrijk in the picture te blijven. En ja, natuurlijk hoop je dat de klant ons ook na die tijd trouw blijft.”