Linde is woest op gemeente over soap rond fietsveiligheid

Linde – Het bestuur van Plaatselijk Belang Linde is onaangenaam verrast, boos en snapt er helemaal niets van. Het college van B en W stelt voor het huidige viaduct over de N48 te voorzien van fietssuggestiestroken en wil het kruispunt bij Restaurant Terlinde aanpassen. De vrijliggende fietsverbinding over de N48 komt er niet, ook wordt het fietspad aan de kant van Linde niet doorgetrokken. „Onaanvaardbaar", vindt PB-bestuurslid Freddy Piel.

Voorzitter Martijn Mulder zat erbij in 2018 toen de gemeenteraad van De Wolden het college opdracht gaf om voor een veilige oversteek te zorgen. „Er waren drie opties: een vrijliggende fietsbrug, het ecoduct of een prestigieuze fietsbrug langs de sauna aan de Ommerweg over de N48, een idee van de provincie die wij als geldverspilling zagen", kijkt Mulder terug. „Wij hebben als Plaatselijk Belang ook steeds gezegd geen partij te zijn, alleen te streven naar een veilige oversteek. Nou, het ecoduct kan dus niet, dan moet er een sobere vrijliggende fietsbrug komen en die kun je dan doortrekken naar de Lambertus Struikweg; dan heb je een mooie doorgang voor de vele fietsers."

Natuurwaarden

De gemeente heeft zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor medegebruik van ecoduct Stiggeltie, leek steun te krijgen voor de plannen, maar ving eerder dit jaar alsnog bot bij provincie en Het Drents Landschap vanwege de hoge natuurwaarden. De provincie had al BDU-geld gereserveerd voor een veilige oversteek en geeft aan dat deze middelen nog steeds beschikbaar zijn voor een veilige oplossing. Het college van B en W stelt de gemeenteraad nu echter voor om het reeds gereserveerde krediet van 300.000 euro in de algemene middelen te storten. „Door een inschattingsfout over de haalbaarheid via het ecoduct valt de keuze voor suggestiestroken ons rauw op het dak", schrijft Martijn Mulder in een brief aan de gemeenteraad. Dat het financieel allemaal wat minder gaat in gemeenteland, heeft daar volgens Plaatselijk Belang zeker mee te maken.

Samen met Freddy Piel toog Mulder naar wethouder Hilda Mulder en daar vielen ze allebei bijna van hun stoel van verbijstering. „Dat viaduct is 6 meter breed en met name in de ochtend is het daar levensgevaarlijk. Er wordt gezegd dat er nog nooit ongelukken zijn gebeurd, maar wel meerdere bijna-ongelukken", weet Mulder. Piel haakt daar op in: „We hebben de kinderen op het hart gedrukt om altijd naast elkaar te fietsen en te zorgen voor goede verlichting. Als je daar achter elkaar gaat fietsen, is de verleiding voor automobilisten om harder te rijden nóg groter."

Middelbare school

Wat de voorzitter betreft gaat het niet alleen om zijn dorp. „Het gaat om alle fietsers die vanuit Zuidwolde via Linde naar bijvoorbeeld Dedemsvaart gaan. Scholieren, woon-werkverkeer, recreanten; als je de cijfers ziet van het aantal kinderen dat in Dedemsvaart op school zit! Er gaan nu 192 geregistreerde kinderen uit de Wolden in Dedemsvaart naar de middelbare school, dat waren er 5 jaar geleden 128. Een aantal gaat ook naar het VWO Hardenberg of Ommen maar daar hebben we geen cijfers van. Er zijn ouders die hun kinderen naar school brengen met de auto, vanwege de veiligheid."

In Linde vrezen ze dat de financiën nu de nekslag betekenen voor de veilige fietsverbinding. „Je kunt niet met dat waardeloze argument aankomen, in 2018 waren alle raadsfracties heel duidelijk. Het college moest aan de bak en zo snel mogelijk", briest Mulder. „Maar we zijn nu alweer2 jaar verder, voordat er weer wat gebeurt, zijn er weer wat jaren voorbij", zegt zijn collega-bestuurslid. Plaatselijk Belang doet een dringend beroep op de verantwoordelijkheid van de leden van de gemeenteraad. Ze wijzen er nog fijntjes op dat overal in De Wolden (recreatieve) fietspaden worden aangelegd. „Afspraak is afspraak, veiligheid gaat boven alles", vinden ze allebei.

Peter Nefkens