Bert Visscher laat energie exploderen tijdens eerste show van De Tamboer

Hoogeveen – Eindelijk kon theater De Tamboer vrijdagavond de deuren weer openen voor een theatervoorstelling. Ruim 300 bezoekers genoten vrijdagavond van de show van Bert Visscher en het Noordpool Orkest onder leiding van Reinout Douma.

Alsof er in zes maanden tijd weinig is veranderd: de lachsalvo’s om de hilarische grappen van de cabaretier vlogen door de zaal, terwijl de nummers van levende én overleden helden tijdens ‘Hoor de engelen zingen’ aandachtig werden aangehoord.

Show: Bert Visscher, Reinout Douma en het Noordpool Orkest

Waar: Theater De Tamboer

Aantal bezoekers: 300

Sterren: ****

Met knalblauw jasje en rode op maat gemaakte schoenen betreedt Visscher het podium. Eigenlijk al hard lachend. Hij kan niet stilstaan en maakt heerlijke dansjes tijdens het nummer Bella Ciao uit La casa de papel. Een mooie binnenkomer met dit Zuid-Europese nummer. Zeker niet misplaatst, want een van de eerste vriendinnetjes van Visscher was Italiaans én hij heeft daar een zomerhuis. Daarna duikt het programma de diepte in met het nummer Dikke portemonnee van collega Brigitte Kaandorp.

Het orkest, bestaande uit de violisten Hieke Dam, Danna Patternotte en Dirk Feller en celliste Annette Scholten, onder begeleiding van pianist Reinout Douma, zet tijdens de nummers prachtig in. Visscher doet een greep uit het repertoire van Jacques Brel, Ramses Shaffy, Bram Vermeulen en van Louis Armstrong. Ontroerend mooi. Hij is druk, maar doet dat met zoveel overtuiging dat dat ook weer z’n charme heeft.

Niet stilzitten

Hard gelachen wordt er om de verhalen van Visscher uit zijn nog uit te komen boek. Tijdens de uitbraak van het coronavirus zat hij niet stil. Het boek bevat verhalen uit de begintijd van zijn carrière en je kunt niet anders dan deze hilarisch noemen. Zo vertelt hij over een avond in Zaal Meursinge in Westerbork, waar hij als eskimo de recensent een bal tegen haar hoofd slaat met een knuppel. De bril van de neus, een bloedneus en een wond onder haar oog. Die recensie heeft Visscher nooit ergens teruggelezen. Of het verhaal over een avond in Overijssel in een zaal vol met nozems die liever achter de flipperkast staan dan dat ze luisteren naar de verhalen van Visscher. En over de avond in Zevenaar, waar hij als musketier in panty minutenlang moet wachten totdat hij via de nooddeur het podium kan betreden en dat uiteindelijk ook kleddernat doet.

Het publiek lacht als vanouds. Niet zo dicht bij elkaar, maar wel in een knusse setting. Overal in de zaal staan bankjes met tafeltjes, keurig anderhalve meter van elkaar. Visscher kan het wel waarderen. ,,En die planten er tussen: alsof je in een tuincentrum zit. Ik heb nog nooit zoveel bankjes bij elkaar gezien. Ik kan hier wel aan wennen.”

En dat is te merken. Gelukkig heeft Visscher nog flink wat optredens staan met ‘Hoor de engelen zingen’. Goed om zijn energie even kwijt te kunnen en een mooie opmaat naar zijn soloshow, die hij pas in april volgend jaar kan opvoeren. Als het al zo mag zijn. Want na 13 maanden verwachten we natuurlijk veel van deze noorderling. Vooral als hij zoveel energie heeft opgekropt de afgelopen tijd. Die soloshow zou wel eens een van de meest krankzinnige shows kunnen worden die hij ooit heeft opgevoerd. Ga dat zien.

Henriëtte Meppelink