Door de ogen van... Tom Kikkert
Door Tom Kikkert

Het kompas van je bedrijf

Veel bedrijven, in allerlei sectoren, hebben het de afgelopen jaren economisch ontzettend goed gehad. Maar nu dreigt er een enorme economische crisis. Naast angst om naar buiten te gaan (corona), is er ook een crisis ontstaan door ruimtegebrek.

Er is minder ruimte doordat we 1,5 meter afstand moeten houden. Daarnaast zullen grondstoffen een keer opraken en zal uitstoot een steeds groter probleem worden. We komen er steeds meer achter dat niets oneindig is.

Gefocust op rendament

Nog steeds hanteren veel bedrijven een ‘economisch kompas’. Elk jaar proberen ze, in kleine of grote mate, economische groei te realiseren. Bedrijven die zo’n ‘kompas’ hanteren zijn vaak zó gefocust op rendement, dat ze concessies doen die impact hebben op de loyaliteit van de klant en/of de medewerker. Daarnaast gaat de kwaliteit van het product of de ervaring omlaag. Deze bedrijven zijn onbewust extreem kwetsbaar geworden.

Doordat veel bedrijven op dit moment eerder tegen de grenzen van ruimte en/of duurzaamheid aanlopen dan tegen de kwestie of de economische doelstelling wel gehaald wordt, is de vraag aan deze bedrijven: op welk kompas vaar je nog meer? Wat is naast rendement de grotere overtuiging van het bedrijf?

Alle medewerkers aandeelhouder

Hierbij moest ik denken aan het verhaal van warenhuisketen John Lewis (dat het overigens ook moeilijk heeft). Oprichter John Lewis legde in 1864 de nadruk op groei en rendement. Zijn zoon Spedan, die het bedrijf later overnam, maakte een keuze die in die tijd behoorlijk vooruitstrevend was. Hij was er van overtuigd dat een té groot deel van de samenleving werd uitgebuit door de minderheid. Hij maakte daarom alle medewerkers aandeelhouder en daarmee mede-eigenaar van het bedrijf. Een actie die, samen met maatschappelijke initiatieven, het bedrijf in verschillende crisissen heeft geholpen.

Ik ben er van overtuigd dat het economisch kompas de komende jaren niet heel goed zal werken. Het is en blijft erg belangrijk om je, als bedrijf, af te vragen: Op wel kompas vaart mijn bedrijf nog meer?