Artiesten in de schijnwerper dankzij hilarische Carwash Karaoke

Hoogeveen – Het is al jarenlang een ware kijkcijferhit in Amerika: Carpool Karaoke. James Corden pikt artiesten op voor een ritje door de straten van Los Angeles en Londen om onderweg (hun) nummers te zingen. ‘Wat James Corden kan, kunnen wij ook’, dacht Ewout Klok van het gelijknamige tankstation met wasstraat. Maar natuurlijk wél op de Klok-manier: Carwash Karaoke.

Artiesten uit Hoogeveen en wijde omgeving stappen in de auto bij Rik de Jonge, een oud-buurjongen van Ewout, voor een ritje door, jawel, de wasstraat aan de Schutstraat. De eerste drie afleveringen, met achtereenvolgens Danilo Wattez, Orlando Uitenwerf en Jeffrey Kuipers, staan inmiddels online (onder meer op Facebook en Instagram) en zijn hilarisch. Na een teaser op maandag, een tweede teaser op dinsdag, komt elke woensdag om 19.30 uur de volgende aflevering van Carwash Karaoke online. Het gaat om items van hooguit drie minuten, die via de sociale media worden gedeeld.

Tien keer door de wasstraat

Het lijkt misschien simpel, maar dat is het allerminst. De opnamen hebben behoorlijk wat voeten in de aarde. ,,Het staat er nooit in één keer op. Soms moeten we wel tien keer door de wasstraat. Toch proberen we het zo spontaan mogelijk te doen”, vertelt Klok lachend. ,,Het is zó leuk om te maken.”

De opnamen zijn meestal op maandag en beslaan de hele middag. Truus Grit, van Grit Studio, die het concept samen met Ewout en Diet Klok heeft bedacht en voor elke aflevering een draaiboek maakt, doet vervolgens de montage. Zij is misschien wel vooral het brein achter Carwash Karaoke. ,,Toen Ewout en Diet mij benaderden met de vraag om content te bedenken voor de sociale media-kanalen wist ik gelijk dat het iets moest worden met de wasstraat. Dat kan toch niet anders met die discolampen in de carwash.”

Hoewel het allemaal gekkigheid lijkt, zit er wel degelijk een serieuze gedachte achter. Ewout: ,,Tijdens een eerder bericht van Truus op onze Facebookpagina kwam aan de orde dat wij een bepaalde grondstof voor een van onze producten in Groningen kopen. Een Hoogeveense ondernemer belde mij direct en vroeg waarom hij dat niet mocht leveren. Hij had gelijk. Je probeert elkaar in Hoogeveen, helemaal in coronatijd, te helpen. Dat zette ons aan het denken. Artiesten hebben net als veel andere ondernemers zware maanden achter de rug. Zelf willen we graag dat onze sociale media-kanalen groeien. Zo ontstond dit idee.”

Vriendendienst

Het gaat om een vriendendienst. Dat betekent dat de artiesten er niet voor worden betaald. Dat blijkt ook niet nodig. ,,Artiesten bellen mij zelf al op met de vraag of zij eraan mee mogen werken”, vertelt Truus. En ook klanten sturen filmpjes toe. Truus: ,,Dat heeft ons aan het denken gezet. Wellicht kunnen we hier nog een uitdaging van maken, ik nodig graag alle Hoogeveeners uit om hun zangkunsten te laten horen en zien in onze wasstraat #carwashkaraokechallenge.”

Er zijn nog drie afleveringen te gaan. Met nog heel wat verrassingen in petto, belooft de pompstationhouder. ,,Vorige week hebben we de editie opgenomen die woensdag online komt. Wie dit keer instappen? Dat verklap ik natuurlijk niet. Ik kan wel vertellen dat het om twee zussen gaat, die zo gek zijn als een deur.” Ewout zelf is dit keer de presentator omdat Rik op vakantie is. ,,Of ik een beetje kan zingen?” Met een schaterlach: ,,Ja, René Karst moet zich zorgen gaan maken.”

Truus, die dolblij is met de opdracht ,,want het kan mij niet gek genoeg”, vertelt dat na de laatste aflevering van deze zomer gekeken wordt of er nog een vervolg aan wordt gegeven. ,,Denk bijvoorbeeld aan de periode rond Sinterklaas of kerst. Waarschijnlijk komt er sowieso nog een aflevering met bloopers, want de bak met fragmenten waar iets mis ging, is groot.”