Verkoopleider Wim Mol neemt afscheid van de Hoogeveensche Courant: ‘Het is tijd om een nieuwe weg in te slaan’

Hoogeveen - Zeg Hoogeveensche Courant en de naam Wim Mol valt. Zeker bij ondernemend Hoogeveen. Jarenlang was de 49-jarige Hoogevener verkoopleider bij de krant met een geschiedenis die 163 jaar teruggaat. Nog altijd praat hij er met passie over. Toch kiest hij voor een nieuw pad. Wim wordt accountmanager bij Aajee Reklame & Advies. Per 1 augustus is het officieel. Dan scheiden de wegen van Wim Mol en de Hoogeveensche Courant. ,,Het was een mooie, leerzame tijd, maar het is tijd om een nieuwe weg in te slaan.”

Steeds opnieuw komt een lach op zijn gezicht, steekt hij zijn hand op en zegt hij vriendelijk gedag. Hij kan, lopend over de Hoofdstraat, aan het groeten blijven. Door al die jaren als verkoopleider te hebben gewerkt voor de Hoogeveensche Courant is hij een bekend gezicht geworden in het Hoogeveense. ,,Advertentieverkoper, wordt er vaak gezegd”, vertelt Wim tussen het gedag zeggen door, op weg naar een geschikte plek om de foto te maken. ,,Maar het is in de loop der jaren uitgegroeid tot veel meer dan dat. In de beginjaren waren de mogelijkheden beperkt: krant, kabelkrant of eventueel een folder. ,,Dat de kabelkrant zeven dagen per week te zien was, was in die tijd al baanbrekend’’, grinnikt hij.

Eenmaal op zijn werkplek valt de ochtendzon door het raam naar binnen en zorgt voor een aangename warmte. Wim - zoals altijd tot in de puntjes verzorgd met zijn hippe baardje, zwarte shirtoverhemd, grijze jeans en kekke schoenen - heeft plaatsgenomen in een gemakkelijke stoel achter een kop koffie.

Nog slechts een paar dagen te gaan voordat hij een periode afsluit. Hij heeft zin in de nieuwe uitdaging, maar bekent eerlijk ,,ook een knoop in zijn maag te voelen”. Vooral het afscheid van zijn directe collega’s valt hem zwaar. ,,Met elkaar maken wij de Hoogeveensche Courant. Wil je een aantrekkelijke krant maken, dan moet je ook samen optrekken.” Niet voor niets is zijn lijfspreuk: ,,Als je snel wilt ga je alleen, als je ver wilt komen ga je samen.”

Creatieve brein

De veranderingen gingen jarenlang niet hard. Tot een jaar of zeven geleden. Veroorzaakt door het internet en het kunnen meten van bezoekersaantallen met behulp van Google Analytics. Wim geniet van die veranderingen. ,,Het geeft veel meer mogelijkheden om vorm te geven aan het advies aan ondernemers. Samen met ondernemers ben je onderweg om hun doelstelling te bereiken. Waar sta je nu, waar wil je over twee jaar staan, wat heb je ervoor nodig om dat te bereiken, wat gaat goed en wat gaat minder goed? Het zijn vragen die ik aan de orde breng om te komen tot een goed plan.” Brengt een klant bijvoorbeeld een nieuw product op de markt, ook dan wordt het creatieve brein van Wim meteen in gang gezet. Hij denkt graag mee. ,,Vrijwel altijd poppen er bij mij gelijk allerlei vragen op. Dat heeft ook te maken met een gezonde dosis nieuwsgierigheid. Die heb je nodig om dit werk te kunnen doen. En ik vind het mooi maatwerk te kunnen leveren, en te kunnen ontzorgen. Vaak krijg ik dat terug. Dan hoor ik van klanten dat ze dankbaar zijn dat ik dit regel, zodat zij kunnen doen waar zij goed in zijn.”

Waar velen internet misschien nog als een bedreiging zien voor de geschreven media, is Wim een andere mening toegedaan. ,,Toen de tv kwam, dacht men dat de radio was afgeschreven. Toen internet kwam werd hetzelfde gezegd over de papieren kranten. Het vult elkaar juist aan. Wel is het nu nog belangrijker om te weten wat een klant zoekt. Naamsbekendheid? Of wil hij bijvoorbeeld mensen activeren tot iets? De mogelijkheden zijn tegenwoordig haast onbeperkt. Dat is mooi en maakt het vak alleen maar interessanter.”

Wat jong

Het was, hoe kan het ook anders, een advertentie in de Hoogeveensche Courant die in 1993 zijn aandacht trok. Uitgeverij !pet zocht voor zowel de krant als de kabelkrant een acquisiteur. Als 22-jarige Hoogevener die een commerciële opleiding had afgerond in Zwolle en zijn militaire dienstplicht net achter de rug had, zag hij die baan meer dan zitten en besloot te solliciteren. ,,!Pet was een vooraanstaand bedrijf in Hoogeveen en echt iedereen kende de Hoogeveensche Courant. Daar wilde ik het vak van acquisiteur maar wat graag leren.” Ze vonden Wim wat jong (met een grijns: ,,dan konden ze toch ook lang van mij genieten”), maar nodigden hem toch uit voor een gesprek. Hij kreeg een halfjaarcontract en het vervolg is bekend.

Hoewel… Wim heeft nog een korte uitstap naar Wegener gemaakt, waar hij in maart 1996 naartoe vertrok. In 2000 keerde Wim terug, nadat hij was gebeld met de vraag of hij verkoopleider wilde worden. Hij hoefde niet lang over het antwoord na te denken en werd met zijn 29 jaar de jongste manager binnen het bedrijf. De reden van die keuze? Hij voelt zich op zijn plek in Hoogeveen. ,,Hoogeveen heeft heel veel potentie, het is een plaats ook waar veel wordt samengewerkt. Dat spreekt mij aan. Maar ook de bereikbaarheid van Hoogeveen is goed, er is volop parkeergelegenheid, er zijn veel zelfstandige ondernemers, de dorpen hebben alle hun eigen identiteit en er gebeurt heel veel in de gemeente Hoogeveen. Denk aan het bloemencorso in Elim, alle dorpsfeesten, het prachtige theater, de mooie bedrijven die hier gevestigd zijn. Ja, Hoogeveen is een prima stad.”

Mooie herinneringen

Terugblikkend op de afgelopen jaren bij de Hoogeveensche Courant, die van !pet naar Boom uitgevers ging en nu onder de NDC mediagroep valt, is er veel waar hij trots op is. Zoals het Kerst-Logo-Spel dat na jaren nog altijd zo’n 3000 deelnemers trekt. Een spel dat leeft in Hoogeveen. ,,Het laat ook de betrokkenheid van de Hoogeveensche Courant in de regio zien.” Mooie herinneringen heeft hij eveneens aan Pompoeha, de wedstrijd die enorme pompoenen naar het Kerkplein bracht (,,Ik heb nog een foto waarop ik bij een pompoen van 72 kilo sta!”), het ijspleijn, de garageverkoop, Modestad Hoogeveen. ,,Bijzonder zijn ook de boeken die we hebben gemaakt: Familiebedrijven, Vrouwen in Zaken, Smaakmakers, De Man van Staal. Met Vrouwen in Zaken hebben we zelfs de landelijke A.M. Banda-prijs gewonnen. Vooral De Man van Staal had niets met advertenties te maken, maar het toonde wel de betrokkenheid van de Hoogeveensche Courant in de samenleving. We staan dicht bij de mensen.”

En toch gaat Wim ‘zijn’ Hoogeveensche Courant verlaten. ,,Soms gebeuren er dingen in je leven waardoor alles even wordt stilgezet. Dat je jezelf de vragen stelt: wie ben ik, waar sta ik voor, waar wil ik naartoe? Ik ben erachter gekomen dat ik het meest tot m’n recht kom in een kleine organisatie. Ook een familiebedrijf past mij beter. Als die kans zich dan voordoet, moet je die grijpen.”

Zijn afscheid van de Hoogeveensche Courant betekent ook een afscheid op andere terreinen. Zo was Wim onder andere ambassadeur voor de BIZ (bedrijven investerings zone), medeorganisator van de Hoogevener van het Jaar en zat hij in de jury van de Noorderlichtjesparade. Zijn bestuurslidmaatschap van de stichting Open Bedrijvendag Hoogeveen houdt hij wel aan. ,,Afscheid nemen is lastig, maar het opent ook nieuwe mogelijkheden. En alle mooie herinneringen, die neem ik mee. Ik kijk dankbaar terug, ben een enthousiaste vent en trotse vader, zo sla ik mijn nieuwe weg in!”