Moeder van Chantal uit Hoogeveen opgelicht door internetcriminelen: Binnen anderhalf uur was al haar geld verdwenen

Ze had nooit gedacht dat het haar moeder zou overkomen, maar deze week werd het toch waarheid. Binnen anderhalf uur is al het geld, ruim 13.000 euro, van de moeder van de Hoogeveense Chantal Boer door internetcriminelen gestolen.

„De oplichters deden zich voor als medewerkers van de helpdesk van ING met de mededeling dat zij per direct haar geld veilig moest stellen, omdat er een cyberaanval plaatsgevonden zou hebben op haar bankrekening.”

‘Mijn moeder was volledig in shock’

De criminelen waren in het bezit van de gegevens van de vrouw uit Koekange en daardoor konden ze het vertrouwen van de moeder van Chantal winnen.

„Mijn moeder is slachtoffer geworden van het zogeheten ‘spoofing’. ’s Middags ging de telefoon om 15.20 uur. In het display verscheen telefoonnummer: 020-228 88 88. Mijn moeder heeft de telefoon opgenomen en kreeg een vriendelijke man aan de telefoon. Hij stelde zich voor als Bram Bonkers van de helpdesk van de ING Bank. Meneer Bonkers vertelde dat er een cyberaanval was geweest op haar bankrekening en dat zij er net op tijd bij waren. Wel moest mijn moeder actie ondernemen en haar geld veilig stellen op een bankdeposito. Mijn moeder was volledig in shock en paniek. Het geld waar zij al die jaren hard voor had gewerkt en had gespaard, was ineens in gevaar.”

Extra controle

De moeder van Chantal opende haar ING app om te controleren of het telefoonnummer waarmee ze werd gebeld overeenkwam. „Het telefoonnummer dat in haar display stond, stond in de app achter ‘ING Particulier’. Mijn moeder gaf aan dat zij het telefoonnummer terug wilde bellen voor de zekerheid. Meneer Bonkers zei dat dit inderdaad een goede stap zou zijn en complimenteerde haar ervoor dat zij zo veilig te werk ging. Aansluitend zei hij dat hier eigenlijk geen tijd voor was, omdat er nog wel een groot risico bestond dat het dan te laat zou zijn. ‘Als je de ING Bank belt en je geeft code 4199 door, krijg je mij aan de telefoon. Vandaag is het een feestdag en de technische dienst is erg druk door de cyberaanval.’ Mijn moeder moest in een fractie van een paar minuten beslissen, terwijl zij deze heftige mededeling kreeg.”

'Meneer Bonkers' ging volgens Chantal uiterst professioneel te werk. Hij was volgens haar meelevend, stelde haar moeder gerust en sprak zeer correct Nederlands. Hij wist de vrouw alle details te geven: haar geboortedatum, adresgegevens, haar bankrekeningnummers (zowel van de lopende rekening als van haar spaarrekening) en het saldo van beide rekeningen.

,,Door deze geraffineerde wijze heeft mijn moeder 13.500 euro overgemaakt naar twee verschillende rekeningen van de ABN AMRO. Dit moest verspreid, omdat het bedrag te hoog was. Meneer Bonkers kon haar stapsgewijs door dit proces heen loodsen op een kalme en vertrouwde wijze.”

Code per sms

,,Aan het einde van dit telefoongesprek nam een collega het van meneer Bonkers over, Linda Kok. Mevrouw Kok vertelde haar dat alles goed gegaan was en dat haar geld veilig was. Er zou een code per sms verstuurd worden, waarmee zij gewoon toegang zou hebben tot haar bankrekening.”

Die sms kwam niet binnen en binnen enkele minuten belde de moeder van Chantal hetzelfde telefoonnummer. Zij kreeg een medewerker van de ‘echte’ ING Bank aan de telefoon. ,,Zij konden haar vertellen dat zij opgelicht was en hebben per direct haar bankrekening geblokkeerd.”

Vandaag heeft zij aangifte gedaan bij de politie. ,,Er is weinig tot geen hoop op het traceren van het geld en de criminelen. Mijn moeder is gebroken en emotioneel. Ze beseft zich nog nauwelijks wat er gebeurd is en schaamt zich voor wat er gebeurd is. Dat zij zich zo om de tuin heeft laten leiden, had ze van tevoren nooit gedacht.”

Waarschuwen

Chantal wil mensen waarschuwen en heeft een crowdfundingactie opgezet voor haar moeder. ,,Het kan iedereen overkomen. Mijn moeder is een sterke en pientere vrouw en toch is het gelukt om haar op te lichten. Daarnaast hopen wij dat mensen haar willen steunen in deze vreselijke periode. Alle kleine beetjes helpen.”

De actie is hier te vinden.