Appie Hilberts ziet zijn café in Hoogeveen in vlammen op gaan: 'Gelukkig konden de bewoners op tijd weg komen'

Hoogeveen - Het is een nare eerste pinksterdag voor uitbater Appie Hilberts uit Hoogeveen.

Hij komt net uit de afzetting in de Grote Kerkstraat in Hoogeveen en vertelt: ,,Om half vier moet de brand in de shoarmazaak naast mijn café zijn ontstaan. Het vuur is overgeslagen. Ik heb de woning boven mijn zaak verhuurd aan een jongen en een meisje. Ze konden gelukkig op tijd weg komen. Er zijn geen gewonden.''

Telefoontje

Grillroom La Bamba was open voor bezorging van maaltijden en afhalen. De eigenaar was volgens Hilberts net een uur thuis toen hij een telefoontje kreeg met het nieuws dat zijn zaak in brand stond. Het vuur zou in de keuken zijn ontstaan.

Alberts kreeg zelf rond half vijf een telefoontje. Van zijn zaak, café De Pastoor, is weinig over. Een flinke tegenvaller, net als de andere horecazaken zou hij maandag weer open gaan.

De brandweer is het pand van café De Pastoor binnen gegaan om het gas af te sluiten. Momenteel worden er graafwerkzaamheden verricht om de stroom af te sluiten.

Oorzaak

Volgens brandweerofficier Ellard Roersma is de oorzaak van de zeer grote brand nog niet bekend, wel bevestigt hij dat die vermoedelijk in de keuken van de grillroom is ontstaan.

De omwonenden kunnen weer in hun huis, behalve die van het appartement boven Pand 3&40 naast De Pastoor. Daar worden nog metingen verricht. Bovendien is daar waterschade. Roersma: ,,We hebben ons best gedaan dit pand te behouden en het is gelukt.''