Reisbureaus zien omzet in rook opgaan

Hoogeveen - Annuleren en vragen beantwoorden. Zo ziet de werkdag er momenteel uit voor de vijf reisbureaus die Hoogeveen rijk is. Heel anders dan ze zich hadden voorgesteld in een seizoen dat zo veelbelovend begon.

Begin maart brak er paniek uit toen veel landen van de één op de andere dag coronamaatregelen afkondigden. In Spanje bijvoorbeeld werden sommige gasten op straat gezet omdat de hotels dicht gingen. Het was een hele operatie om iedereen veilig thuis te krijgen voordat grenzen gesloten werden.

De paniek is over, maar ongerustheid is ervoor in de plaats gekomen. De wereld zit op slot, heel veel vakanties zijn geannuleerd en vele zullen nog volgen. Er wordt hard gewerkt op de reisbureaus, maar niks verdiend. Ook bij Van der Goes reizen in winkelcentrum De Weide is dit het geval. „Wij worden met terugwerkende kracht getroffen door de crisis”, legt Barbara van der Goes uit. „In november 2019 zijn we begonnen met boeken voor het voorjaar en de zomer van 2020. Nu moeten we al deze reizen annuleren en zien we gerealiseerde omzet verdampen. Gelukkig kunnen we wel tegen een stootje, we bestaan al 25 jaar. Maar het doet wel pijn. Reserves die we voor later opzij hadden gezet, moeten nu aangesproken worden. Ook hadden we een verbouwing op de planning staan waar ik me erg op verheugde. Die gaat nu natuurlijk niet door.”

Voucher

Mensen die een reis hebben geboekt die geannuleerd wordt door de coronacrisis, krijgen een voucher die ze kunnen besteden voor een volgende vakantie. De voucher wordt gedekt door de SGR, wat betekent dat je als reiziger nooit je geld kwijt bent in geval van een faillissement. Bij losse vliegtickets ligt dit anders. Deze worden niet gedekt door SGR of overheid, dus over deze vouchers ontstaan discussies. Op het moment wordt er door veel luchtvaartmaatschappijen gekeken of het tóch mogelijk is om gedupeerden hun geld terug te geven. „Onze klanten zijn over het algemeen heel begripvol in deze bijzondere situatie en accepteren de voucher. Daar zijn we erg blij mee, we kunnen dan immers op een later tijdstip tóch nog een leuke vakantie voor deze klanten regelen.” Barbara kijkt erg uit naar die periode. „Ons werk bestaat nu uit slecht nieuws brengen en proberen de schade te beperken. Ik mis de leuke kanten aan ons werk; een reis samenstellen waar de klanten -en ik dus ook- blij van worden.”

Buitenlandse vakanties

Veel vragen worden er gesteld, ook of er buitenlandse vakanties mogelijk zijn deze zomer. Volgens Eduard van der Goes kunnen ze over reizen in juli en augustus nog weinig zeggen. „Lastig, want de klant wil graag duidelijkheid. We zijn echter afhankelijk van een heleboel partijen. Overheden, luchtvaartmaatschappijen en accommodaties. In Portugal, Griekenland en Kroatië zijn ze bezig met het opstarten van het internationale toerisme. Misschien dat daar straks mogelijkheden zijn. Hutjemutje aan de Costa del Sol zie ik in ieder geval deze zomer niet gebeuren. Als je deze zomer niet op vakantie naar het buitenland wil, is het vaak mogelijk om je reis te verplaatsen naar een later tijdstip. Er zijn echter ook heel veel klanten die wél graag weg willen. Die mensen adviseren we te wachten. Eind mei willen regeringen een beslissing nemen over de zomervakantie. We hopen dat er dan meer duidelijk wordt.”