Het Veldboeket in Veeningen: school, maar dan anders…

Veeningen - Op alle scholen in Nederland heeft een enorme verandering plaatsgevonden, vanwege de uitbraak van het coronavirus. Wie had kunnen bedenken dat dit ging gebeuren? De scholen gingen sluiten, maar hoe ga je dan verder?

Bij de openbare basisschool Het Veldboeket in Veeningen is iedereen behoorlijk onder de indruk van de flexibiliteit en creativiteit van kinderen, ouders en collega’s. „In de afgelopen drie weken heeft er een enorme verschuiving plaatsgevonden van live naar online lesgeven. Wat eerst bestond uit een soort startpakket van het uitgeven van materialen, ontsproot op onze school in een gevarieerd aanbod van contact en lesmateriaal”, laat Jeanine Lijster weten.

„Bij ons staat contact behouden met de leerlingen voorop, samen met behouden van schoolritme. Dit betekent dat we wekelijks contact hebben gehad met de leerlingen en ouders. Prachtige gesprekken zijn gevoerd via de telefoon. Hoe vaak bellen onze kinderen nog?”

Teams

Inmiddels hebben (bijna) alle kinderen zich aangemeld voor Teams. Binnen deze omgeving kunnen de leerkrachten lesgeven en daarnaast gezellig babbelen. „De kinderen, ook de jongere, vinden het enorm fijn dat ze op deze wijze contact kunnen hebben met ons, maar zeker met hun klasgenoten. Als leerkracht zie je nieuwe vaardigheden bij je leerlingen en wie wat in welke vorm oppakt. Ook hier zijn leiders en volgers.”

Het behouden van schoolritme doen ze in Veeningen door de leerlingen te voorzien van hun vertrouwde weektaakplanning. Daarnaast krijgen ze instructies toegestuurd via linkjes, deze maken de leerkrachten vanuit de bekende methoden. „Daarnaast zitten er veel creatieve opdrachten in de weekplanning, waarbij de neus vooral op buiten is gericht. We vragen de kinderen hierbij om foto’s toe te sturen en dat doen ze volop. En een groepsgesprek? Dat voer je ook gewoon via Videobellen. Onze kinderen zijn wellicht niet op school, maar ongelooflijk, wat leren ze veel”, roept Lijster enthousiast uit.