Ondernemer start gratis winkelportaal HGVonline: ‘We moeten samen de crisis door’

Hoogeveen - Voor Hoogeveense ondernemers en mensen die in Hoogeveen willen winkelen is er een nieuw online platform: HGVonline.nl. Aanmelden en gebruikmaken van het winkelportaal is gratis.

De maker van de site, ondernemer Arnold Lutz, blijft het liefst achter de schermen. „Dit initiatief is bedoeld om samen als heel Hoogeveen met zo min mogelijk kleerscheuren door deze crisis te komen.”

Hij hoopt dat alle Hoogeveense ondernemers zich aanmelden. „De klanten gaan naar Hoogeveen om te winkelen. Dat moet bij de site hetzelfde zijn. Daarbij denk aan de winkels in het centrum én die in de wijken en de buitendorpen van Hoogeveen. Zelfs bedrijven die diensten leveren. Ook tijdens een de crisis willen mensen bijvoorbeeld de gevolgen weten voor het verkopen van hun huis.”

20 ondernemers

De afgelopen weken blijkt dat Hoogeveners graag een helpende hand uitsteken in deze tijd. Ook ondernemers kunnen steun gebruiken. Al ruim twintig ondernemers zijn terug te vinden op het portaal. „De reacties zijn best enthousiast. Er komen zelfs spontaan aanmeldingen binnen per mail. Iedere ondernemer is welkom en het is gratis.”

Per bedrijf is snel te zien wanneer zij bijvoorbeeld open zijn. Lutz: „Iedere bedrijf maakt daar eigen keuzes in. De een gaat vroeg open, de ander laat, een derde op afspraak. Naargelang bij het bedrijf past. Aanbiedingen zijn snel terug te vinden.”

Als de winkels een eigen webshop hebben, wordt daarnaartoe gelinkt. Alles om het de klanten zo gemakkelijk mogelijk te maken. „Het verraste me hoeveel Hoogeveense bedrijven een webshop hebben. Zo wist ik bijvoorbeeld niet dat Anno Bakker ook een webshop heeft”, vertelt Lutz.

De Hoogevener liep al langer met het idee in zijn achterhoofd dat een gezamenlijk online portaal voor Hoogeveense ondernemingen een goed idee zou zijn. Maar concreet werd het niet. Tot Lutz dinsdag 17 maart een wandelingetje maakte door het centrum. „Toen wist ik, nu ga ik het doen.” Het is niet zo dat hij geen andere plannen had. Lutz lacht: ,,Nee ik wilde in de rustige tijd mijn eigen collectie uitbreiden. Dat heb ik aan de kant gezet. Diezelfde avond stond de site online en sindsdien groeit en verandert deze elke dag. Sinds maandag is er een merkenpagina. Het is een flexibele site, informatie kan snel aangepast worden. De crisis is voor niemand leuk, ook voor ons niet, maar we moeten als Hoogeveen samen overleven. Daarvoor moeten we creatief zijn.”