Docent Klaas Kroezen: ‘Ik ga er vanuit dat leerlingen hun verantwoordelijkheid nemen’

Hoogeveen Klaas Kroezen, docent Frans en geschiedenis op het Roelof van Echten College, is vorig week begonnen met het maken van planners voor zijn leerlingen. Alle leerlingen zijn nu verplicht om thuis te werken in verband met het coronavirus. Het online huiswerk opgeven en ‘lesgeven’ loopt volgens de leraar goed.

,,Iedereen weet wat hij of zij moet maken. Ik ben nu ook nog aan het experimenteren met Powerpointpresentaties, zodat ze de uitspraak van de Franse woorden horen en daarmee kunnen oefenen.”

Kroezen geeft, zoals eigenlijk altijd, het huiswerk op via het systeem SOM. ,,Leerlingen kunnen, als ze het huiswerk hebben gemaakt, afvinken wat klaar is. Het huiswerk is al enkele weken vooruitgepland. Dan kunnen ze er zelf mee aan de slag.” De antwoorden van sommige vraagstukken zendt Kroezen al mee. ,,Ik ga er vanuit dat ze de opdrachten eerst zelf maken, om het vervolgens na te kijken. Als ze vragen hebben, kunnen ze die via SOM aan mij stellen.”

Zeven klassen

Kroezen heeft in totaal zeven klassen, waarvan een examenklas. De centrale examens gaan niet door, maar de schoolexamens wel. Kroezen is druk bezig voor dat examen, dat bestaat uit het schrijven van een persoonlijke brief in het Frans. ,,Leerlingen mogen ook oefenen door het schrijven van een proefbrief. Als de brief klaar is, kunnen ze deze via het systeem naar mij mailen en kijk ik alles na. Tuurlijk zie ik dat sommige leerlingen Google Translate gebruiken, maar dat kan ook gebeuren tijdens de lessen. Ik kan dan, net als in de lessen, de leerlingen hierop aanspreken en ze waarschuwen dat ze beter met een woordenboek kunnen werken omdat dat tijdens het examen ook moet.”

Veel docenten van het Roelof van Echten College werken met Teams, vertelt Kroezen. ,,Dat is een programma dat leerlingen virtueel les krijgen: de docent is thuis en geeft les achter de computer en de leerlingen kunnen de les thuis volgen. Er kunnen vragen worden gesteld. Op deze manier heb je contact met je leerlingen. Ik heb hier nog geen ervaring mee.”

Tweedeklassers hebben nog een leuke opdracht staan. ,,Toevallig wilden we met de tweede klassen van de mavo, havo en vwo het project Parijs in de klas starten. De leerlingen krijgen de opdracht op een geheel verzorgde vakantie naar Parijs voor de ouders te organiseren: reis, hotel, restaurant, bezienswaardigheden. Informatie kunnen ze via internet opzoeken. Daar maken de leerlingen een programmaboekje van en kunnen deze weer via SOM inleveren.”

Frans draait natuurlijk deels om uitspraak. De afgelopen week is Kroezen druk bezig geweest met het maken van een Powerpointpresentatie, waarin hij zinnen en woorden uitspreekt. ,,In de les spreek ik het woord altijd uit en doen de leerlingen mij een aantal keer na. Nu kunnen ze het woord of de zin zo vaak uitspreken als ze willen. Ik hoop dat ik deze Powerpointpresentaties volgende week kan aanbieden. Ik pas dat niet alleen toe bij Frans, maar ook bij geschiedenis. Het is toch fijn om de lesstof goed uit te kunnen leggen.”