De Muzikant: ‘Het zijn zware tijden. We moesten wat bedenken’

Hoogeveen - Restaurants en horecazaken zijn verplicht gesloten in verband met de coronacrisis. Wat doen Hoogeveense bedrijven om toch door te kunnen gaan?

Direct nadat zondag 15 maart minister-president Mark Rutte afkondigde dat de horecagelegenheden de deuren vrijwel per direct moesten sluiten, hebben Jasper Naberman van restaurant De Muzikant in Hoogeveen en zijn zus Simone en zwager Fedinand Hup, die De Raket in Rogat runnen, de hoofden bij elkaar gestoken. „Het zijn zware tijden. We moesten wel wat bedenken.”

‘After corona aanbieding’

Ze waren er snel uit: ze bieden afhalen en bezorging van maaltijden aan en ook kunnen cadeaubonnen worden aangeschaft onder de noemer ‘After corona aanbieding’. Het principe van die waardebonnen: een bon voor 4 all in menu’s voor de prijs van 3 all in menu’s vanaf het moment dat het restaurant de deuren weer mag openen. De aanschaf van de bonnen loopt nog geen storm, wat Naberman overigens ook niet had verwacht. De afhaal- en bezorgdienst daarentegen draait uitstekend.

De Muzikant in Hoogeveen had één groot voordeel. Naberman legt uit: „Wij zijn toevallig zo’n drie maanden geleden al begonnen met afhalen en bezorgen op de woensdag, donderdag en zondag. Wij waren dus al aangesloten bij Thuisbezorgd.nl. We hoefden nu alleen nog maar te bellen dat het in plaats van 3 dagen in de week 7 dagen in de week werd.”

Moeilijk in te schatten

Volgens de ondernemer is het afwachten hoe de komende weken gaan verlopen wat het afhalen en bezorgen betreft. „Dat is moeilijk in te schatten. Als meer mensen thuis komen te zitten omdat er geen werk is en daardoor financieel wat lastiger zitten, kunnen wij dat ook gaan merken. Anderzijds kan het eveneens zijn dat het juist goed blijft lopen omdat ze nu de weg naar ons hebben gevonden. We zien het vanzelf. Wij doen ons best en meer kunnen wij niet doen.’’